Geocachers aan de slag in Drenthe

maandag 17 november 2014

Op zaterdag 15 november deden 100 geocachers mee aan het CITO-event ‘Aan het werk voor bedreigde vlinders in Drenthe’. Er is gewerkt op de heide en langs een berm waar zeldzame vlindersoorten voorkomen.

Volgens wikipedia is geocaching “een buitensport en spel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een GPS-ontvanger of telefoon met deze functie om ergens ter wereld een zogenaamde cache (verstopplaats) te vinden.” Ook in Nederland is deze activiteit enorm in opkomst.
Op de site Geocaching.nl staat ook een uitleg: “Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en verder evt. een aantal leuke voorwerpen (om te ruilen) en soms zelfs een wegwerpcamera.”

In feite zijn geocachers te vergelijken met de vroegere schatgravers. Ergens ligt iets verborgen en daar gaan ze naar op zoek. Zoals al gemeld zijn verreweg de meeste caches te vinden in de natuur en de geocachers zien dat dan ook als onmisbaar decor voor hun activiteiten. Ze voelen zich mede verantwoordelijk en gaan daarom ook actief aan de slag om de natuur een handje te helpen. Hiervoor zijn de zogenaamde CITO-events. CITO staat voor Cache In, Trash Out, maar is niet alleen maar afval opruimen, maar kan allerlei activiteiten betreffen die goed zijn voor de natuur. Zo ook de CITO-events van De Vlinderstichting onder de Geocache naam: Vlinder-team. Zaterdag 15 november was het vent ‘Aan het werk voor bedreigde vlinders in Drenthe’.

Al ruim voor de starttijd waren er al flink wat geocachers aanwezig bij de werkschuur in Elp. Ze konden daar ervaringen uitwisselen met andere cachers, maar ook al zelf op zoek gaan naar de Vlindercache die daar vanaf vorig jaar is verborgen. Toen er zo’n 100 mensen aanwezig waren werd, tijdens een kopje koffie, thee of choc, instructie gegeven door Pauline Arends van Staatsbosbeheer. Er waren veel verschillende activiteiten: knippen, hakken, kappen, zagen en plaggen. Ook werd er informatie gegeven over de vlindersoorten waarvoor we aan het werk gingen.

Al carpoolend werd vervolgens naar de werkplek gereden waar de groep zich verspreidde en een uur of 2 zeer hard aan de slag ging. Er is heel veel werk verzet en de kommavlinder op de heide en de bruine vuurvlinder en zilveren maan langs het pad hebben een veel beter leefgebied gekregen. Terug in de werkschuur werd er genoten van een broodje en werd natuurlijk de beloning in ontvangst genomen, een collector’s item: de Vlinder-team Geocoin!

Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Drenthe geocachers vrijwilligers