JNM en NJN: actief in de natuur

dinsdag 8 mei 2012

De JNM – Jongeren in de Natuur en de NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie) zijn twee verenigingen voor jongeren van 12 tot 25 jaar die met elkaar de natuur in gaan om de natuur te beleven. Vrijwel elk weekend hebben ze een kamp of excursie waarin ze bijvoorbeeld vlinders gaan zoeken en vogels kijken. Iets voor jou, je kinderen of kleinkinderen?

Hieronder een greep uit het activiteitenaanbod:

wo 16 mei – zo 20 mei 2012 Hemelvaartkamp Voorne
Als de zomer in aantocht is, het weer mooi wordt en de bloemen bloeien komt er weer een Hemka Voorne!
Voorne is een gebied in Zuid-Holland met veel mooie natuur. Omdat de duinen hier relatief jong zijn groeien er veel bijzondere planten. En daar komen weer een hoop insecten op af. En dat is dan ook waar we ons voornamelijk op zullen richten. Maar er valt naast planten en insecten nog veel meer te doen, dus als we zin hebben kunnen we ook naar bijvoorbeeld amfibieën, slakken of vogels op zoek gaan. Denk aan uitgestrekt duin, mooi en afwisselend bos en vele duinmeertjes. Dus als je zin hebt al een beetje het zomergevoel te krijgen en een mooi natuurgebied te bezoeken kom dan mee!

vr 25 mei – ma 28 mei 2012 Pinksterkamp Kempen-Broek
In de omgeving van het Kempen-Broek realissert ARK natuurontwikkeling een nieuw natuurgebied gestuurd door natuurlijke processen. Deze aanpak pakt goed uit voor een groot aantal zeldzame en mooie soorten. Een voorbeeld hiervan is de kleine ijsvogel vlinder.
Tijdens dit kamp zullen we aandacht besteden aan de volgende groepen: vogels, vlinders, libellen, amfibieën, reptielen, vissen, nachtvlinders en vleermuizen.
Onze accommodatie is een boerderij die in eigendom is van ARK en midden in het gebied gelegen is.
Dit kamp is bij uitstek ook geschikt voor 12 tot 16 jarigen. Voor volledige leden geldt de reiskosten vergoeding.

vr 08 jun – zo 10 jun 2012 Vlinderkamp Twente
Voor de echte zomer begint is het al erg leuk om naar buiten te gaan. Vooral in het vlinderseizoen! Op het Buurserzand zijn heel erg veel leuke vlinder soorten en nog veel meer, zoals mooie planten en leuke vogels, misschien horen we wel een wielewaal! Het wordt een gezellig kampje vol kleurige natuur, kom jij ook?

za 09 jun – za 09 jun 2012 Dagvlinders en Reptielen op de Veluwezoom
In de late lente wordt het aantal soorten dagvlinders steeds actiever. De Veluwezoom is een van de grootste aaneengesloten heidegebeiden van Nederland met zeldzame vlindersoorten zoals de Bosparelmoervlinder en de Grote Parelmoervlinder. Naast actief vlinderen zullen we ook onze aandacht vestigen op andere diergroepen zoals Reptielen en Sprinkhanen die leven op deze droge uitgestrekte heidevelden. Kortom een leuke dag in een natuurgebied met gave diersoorten!

JNM NJN vrijwilligers