Klein koolwitje opnieuw winnaar op het Pieterpad

maandag 23 augustus 2010

Het klein koolwitje is net als in 2008 en 2009 ook dit jaar weer het meest geteld tijdens het vlinderwandelweekend op het Pieterpad. De drie koolwitjes voeren de top 3 aan. Het bont zandoogje eindigde op de vierde plaats, en de keine vos werd vijfde. De distelvlinder verdween uit de top 5.

In totoaal deden er 412 mensen mee aan de wandeling. Het Pieterpad was voor de gelegenheid opgeknipt in 93 etappes, allemaal tussen de 4 en 6 kilometer lang.

Via www.vlinderwandelweekend.nl konden wandelaars zich opgeven voor een etappe, en na afloop hun waarnemingen doorgeven. De resultaten van de telling zijn op de website te bekijken. Van het klein koolwitje, dat voor de derde maal op rij op de eerste plaats eindigde, werden 3500 exemplaren gemeld. Op de website kunt u alle resultaten bekijken.

Vergeleken met 2009 zijn er meer vlinders gezien. Dat heeft met name te maken met het weer, dat dit jaar wat meer meewerkte dan in 2009.

Minder distelvlinders

De distelvlinder, die in 2009 in grote aantallen aanwezig was, werd dit jaar minder geteld en staat op een voorlopige zevende plaats. Geen reden voor ongerustheid bij De Vlinderstichting: de distelvlinder, een trekker uit Noord-Afrika, beleeft af en toe jaren waarin er plotseling heel veel exemplaren te zien zijn. Dat gebeurde in 2009. Het was dus al verwacht dat er dit jaar veel minder distelvlinders gemeld zouden worden.

Koninginnenpage

De meldingen van de koninginnenpage zijn een leuke verrassing. Er zijn er toe nu toe 7 gemeld op het Pieterpad, terwijl er in 2009 slechts 2 werden gezien. De koninginnenpage doet het, in tegenstelling tot de meeste dagvlinders, erg goed in Nederland. Kwam de soort 20 jaar geleden alleen nog in Zuid-Nederland voor, nu kan je deze prachtige vlinder overal in Nederland zien.

Kijk voor alle resultaten op www.vlinderwandelweekend.nl.