Meer dan 60 vlinderstruiken

donderdag 30 juni 2011

De Vlinderstruik of Buddleja is een erg goede vlinderplant. Maar wist u dat er wel bijna 100 verschillende soorten en variëteiten van bestaan? Sinds dit jaar staan veel daarvan in de volle grond in Bennekom en kunt u ze met eigen ogen zien.

Wist u dat de Buddleja crispa var. farreri in maart en april bloeit? Wist u dat er ook vlinderstruiken zijn die in mei bloeien (B. alternifolia) en zelfs die tot in december bloemen dragen (B.auriculata)?
In Bennekom, bij Dependens (voorheen Bomenland Schiphorst), is men bezig met het opzetten van de Nederlandse Plantencollectie van Buddleja’s. Meer dan 60 soorten en variëteiten staan hier in de volle grond bij elkaar en dat biedt een uitstekende gelegenheid voor De Vlinderstichting om te kijken welke vlinderstruiken nu het beste zijn. Kunnen we verschillen ontdekken tussen de variëteiten van B. davidii? Is er een voorkeur voor paars boven wit? Op al die vragen hopen we dit jaar en de komende tijd het antwoord te vinden. We tellen regelmatig de bloeiende struiken en hopen op een goed vlinderjaar, zodat we genoeg waarnemingen krijgen om echte conclusies te kunnen trekken. Hierover zullen we zeker publiceren in ‘Vlinders’ en hier op de site.

Open Buddlejadagen

Op 1, 2, 8 en 9 juli , op 4, 5, 11 en 12 augustus en op 2 en 3 september zijn er open dagen. Dan zijn er rondleidingen, onder meer langs de Buddleja-collectie en over de kwekerij. Dan kunt u de vlinderstruiken met eigen ogen zien en uw keuze maken uit het uitgebreide repertoire!
Meer weten? Kijk op Kwekerijd Dependens (www.bomenland.nl).
De biologische plantenkwekerij Bomenland Schiphorst, waar de collectie is gehuisvest, is regulier open van maandag tot en met zaterdag van 08.00 – 17.00 uur (en gesloten op zondag en op feestdagen). Hij is te vinden aan de Langesteeg 11, 6721 NB Bennekom.

nectarplant Vlinderstruik