Meer dan handen-prijs voor Prachtlint

dinsdag 13 december 2016

Onlangs werden in Deventer de ‘Meer dan handen’-vrijwilligersprijzen 2016 uitreikt. Het Prachtlint, waarin De Vlinderstichting participeert, werd uitgeroepen tot winnaar van de publieksprijs in de categorie Lokaal.

Deze vrijwilligersprijzen zijn een initiatief van het ministerie van VWS en komen tot stand met medewerking van Vereniging NOV, de VNG en de VriendenLoterij. Het is een erkenning van de onschatbare waarde van vrijwilligersprojecten. De publieksprijs, een cheque ter waarde van € 2.000 en een sculptuur van Lidia Boomsma, werd door staatssecretaris Van Rijn van VWS uitgereikt aan Prachtlint-vrijwilligers Anthonie Stip, Esther Dijkstra en Wilma Abspoel.

De vrijwilligers van het Prachtlint creëren een vlinder- en bijenlint van bloemrijke kades en bermen door de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Het Prachtlint begint bij de havelingen in Kinderdijk en eindigt in Leerdam. Aan of in de buurt van dit lint bevinden zich parels. Dit zijn stukken natuur die of van zichzelf al mooi waren, of we hebben er zelf bomen en struiken geplant en bloemen gezaaid. Inmiddels is het Prachtlint al 85 km lang. Uit ruim 400 inzendingen werd het Prachlint samen met 17 andere projecten door de jury genomineerd en in de on line-stemronde kreeg het Prachtlint de ruim zeshonderd stemmen van het publiek.

Het Prachtlint kreeg volgens Anthonie zoveel steun, omdat het mensen aan het denken zet. “Wij zijn er trots op dat we het Prachtlint met de hulp van lokale vrijwilligers realiseren. Gewoon door zelf de handen uit de mouwen te steken en aan de slag te gaan. Iedereen kan meedoen. Het prijzengeld zullen we investeren in vrijwilligers en we willen er ook het Prachtlint mee uitbreiden.”

Bijen bloemen vlinder vrijwilligers