Mooi weer: een vloek of een zegen voor vlinders?

woensdag 4 juli 2018

Dit voorjaar was warm en vochtig: ideale omstandigheden voor rupsen en vlinders. En dat is nu zien: er zijn veel meer vlinders dan we gewend zijn. Dat komt niet alleen door het weer; er trekken ook veel vlinders ons land binnen uit oostelijke richting.

Er zijn nu bijvoorbeeld opvallend veel grote koolwitjes. Die soort is bekend om zijn trekgedrag, en we denken dat veel van de grote koolwitjes die we nu zien uit het oosten zijn meegelift op de oostenwind. Er zijn nu dus veel meer vlinders in Nederland te zien dan we de afgelopen jaren gewend zijn geweest.

Is dat goed of slecht?

Het aantal vlinders blijft maar dalen: tussen 1992 en 2017 met 43%, zoals is te zien in het landelijk meetnet vlinders van De Vlinderstichting en CBS. Maar van jaar tot jaar kunnen er wat meer of minder vlinders zijn. Dat komt door gunstige of juist ongunstige weersomstandigheden.

Wat voor ons gunstig is – een heerlijk zonnige junimaand – kan slecht uitpakken zijn voor de vlinders. Want juni gaat ook de boeken in als de droogste juni ooit. En dat is te zien: de graslanden en bermen verdrogen en bloemen verdwijnen. Er is steeds minder nectar in het buitengebied en in natuurgebieden, en vlinders gaan daarbuiten op zoek naar drinken. Heeft u een vlindervriendelijk ingerichte tuin, dan kunt u daardoor ineens in uw tuin vlinders zien die u er nog nooit eerder hebt gezien. Dat is natuurlijk ontzettend leuk!

Maar die vlinders zijn nu dus weg uit hun normale leefgebied. En in uw tuin kunnen ze zich waarschijnlijk niet voortplanten, omdat de waardplanten (de voedselplanten van de rups) die ze nodig hebben, er ontbreken. Daar komt nog bij dat in hun leefgebied al hun waardplanten ook staan te verdrogen: de rupsen die daarvan moeten eten, gaan straks honger lijden. Het zijn er dus minder, en ze gaan minder goed doorvoed de winter in.

Tel mee

De Vlinderstichting verwacht op basis hiervan de komende weken nog veel vlinders in uw tuin. Doe dus vooral mee aan de TuinvlinderTelTiendaagse van 27 juli toten met 5 augustus, zodat we weten hoe het met de vlinders in tuinen gaat.

Het slechte nieuws is dat voorgaande droge zomers tot een daling van minstens 30% hebben geleid in het daaropvolgende jaar, en we daar voor 2019 ook weer voor vrezen.

Geniet van de vlinders in uw tuin, tel ze in de TuinvlinderTelTiendaagse, en hoop met ons op regen.

droog GrootKoolwitje warm zomer