Nachtvlindernacht in Artis

maandag 30 augustus 2010

Zaterdagavond was De Vlinderstichting aanwezig in het Amsterdamse Artis om de bezoekers te informeren over nachtvlinders en nachtvlinderonderzoek. Gelukkig was het de hele avond zo goed als droog. De bezoekers waren enthousiast.

De Vlinderstichting stond bij de ingang van het vlinderpaviljoen, de prachtige tropische vlindertuin waar ook deze avond nog volop vlinders vlogen. Er was een lichtinstallatie met laken opgesteld en de vlinderval werd gedemonstreerd. Een aantal bomen was ingesmeerd met speciale vlinderstroop en in de stand was informatie aanwezig over nachtvlinders, maar ook over De Vlinderstichting zelf en wat mensen in hun eigen tuin voor vlinders kunnen betekenen. Wat bij alle dierentuinen waar we de afgelopen weken actief zijn geweest opvalt, is dat de bezoekers allemaal zeer geïnteresseerd zijn. Ook al waren er nog geen vlinders op het laken omdat het nog te licht was, toch kwamen de mensen direct op ons af om meer over nachtvlinders en nachtvlinderonderzoek te weten te komen.

Toen het tegen negenen donker werd kwamen er ook spontaan vlinders tevoorschijn waaronder de prachtige gelijnde grasuil (Tholera decimalis). Ook de vleermuiswandeling mocht op een flinke belangstelling rekenen. Bij de start was er alleen af en toe een langsvliegende vleermuis te zien en horen, maar toen er een mooie jachtplek was gevonden, konden alle bezoekers de vleermuizen goed te zien krijgen en ook de geluiden horen die via de bat-detector werden vertaald naar voor mensen hoorbare tonen. Wilt u ook een nachtvlindernacht meemaken? Op 4 september kunt u terecht in de Apenheul te Apeldoorn, op 10 september zijn we in het Zoo Parc Overoon en we sluiten af op 17 september in Aqua Zoo in Leeuwarden. Kijk voor een volledig overzicht op de website van de nachtvlindernacht.

Samen met de Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen organiseert De Vlinderstichting deze zomer een nachtdierennacht in een groot aantal dierentuinen.
Deze nachtdierennachten zijn mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Coalitie voor Biodiversiteit en de Uyttenboogaart-Eliasenstichting.