Puzzeldag op Nature Talks

vrijdag 21 oktober 2016

Op 12 november wordt weer de vlinder- en libellenpuzzeldag gehouden, dit keer in de Reehorst in Ede. Mensen komen langs met foto’s van vlinders en libellen en samen met experts worden die op naam gebracht. Leerzaam en ook leuk, want je krijgt allerlei mooie foto’s te zien van dichtbij en ver weg.

Behalve puzzelen met foto’s van dagvlinders, libellen, nachtvlinders en micro’s is er een extra Vlinderstichting-zaal waar de hele dag door lezingen en clinics worden gegeven. Zo zijn er presentaties over de herkenning van lastige vlindergroepen, maar ook is er een bijdrage van natuurfotograaf Frans Hodzelmans over het fotograferen van vlinders en libellen. Hij gaat uitgebreid in op de ins en outs van het fotograferen met een spiegelrefelxcamera, maar ook met compactcamer’s. behalve de techniek komen ook compositie, standpunt, belichting en dergelijke aan de orde. Ook is er een eerste kennismaking met solitaire bijen en aandacht voor mooie vlindergebieden in en buiten ons land. Prima om inspiratie op te doen voor mooie reisdoelen de komende jaren.

Dit jaar is de puzzeldag onderdeel van een groot natuurfotofestival: Nature Talks. Dat betekent dat je met een basisticket ook toegang hebt tot een bioscoopzaal waarin de hele dag prachtige Nederlandse natuurfilms worden vertoond. Vaak zijn de makers ook aanwezig om informatie te geven over ‘the making of’. Ook is er nog een lezingenzaal waarin allerlei natuuronderwerpen aan bod komen en is er een uitgebreide beursvloer met stands van organisaties die zich bezig houden met natuur en/of fotografie. Het festival is ook nog op zondag 13 november. Dan zijn er ook de lezingen in de zaal van De Vlinderstichting, maar het puzzelen is alleen op 12 november.

NatureTalks Puzzeldag