SNL-monitoring in Gelderland wegens succes herhaald

woensdag 6 april 2016

In 2015 heeft een groep enthousiaste vrijwilligers dagvlinders en sprinkhanen geïnventariseerd op de Edese Heide. De gegevens die zijn verzameld, worden nu door Defensie gebruikt in het natuurbeheer. Omdat deze vorm van monitoring zowel bij de vrijwilligers als bij de terreinbeheerder goed beviel, wordt het dit jaar opnieuw georganiseerd.

SNL-monitoring
Voor natuurbeheerders die subsidie krijgen voor het beheer van hun natuurgebieden, is SNL-monitoring verplicht. Bij deze vorm van monitoring moet het hele natuurgebied eens in de zes jaar vlakdekkend geïnventariseerd worden. De gegevens worden gebruikt om het natuurbeheer te optimaliseren. Het is dus een nuttige activiteit, maar zeker ook leuk. Een reactie van een vrijwilliger: “Het is steeds weer een avontuur, een ontdekkingsreis. Je neemt heel bewust en systematisch waar en krijgt echt behoorlijk het gevoel ongeveer wel te weten wat zo’n terrein herbergt.”

Eén kommavlinder in 2015
Onder de waarnemingen van vorig jaar was maar één kommavlinder. Dit is veel minder dan werd verwacht en geeft aan dat Defensie echt aan de slag moet om het leefgebied van de kommavlinder te herstellen. Of was het daar gewoon een slecht jaar voor de kommavlinder? Dit jaar gaan we weer op zoek naar het beestje, om meer inzicht te krijgen in zijn verspreiding.

Doe mee!
U kunt deze zomer meedoen als vrijwilliger in dit project. We gaan opnieuw monitoren op de Edese Heide, maar ook op de Arnhemse Heide en diverse kleinere gebieden in het noordoosten van Gelderland. Meedoen is eenvoudig: drie á vier keer in het seizoen (tussen mei en augustus) telt u in een gebied van 35 hectare de vlinders en/of sprinkhanen die u tegenkomt. Het voordeel voor u: u mag komen op plekken waar normaal gesproken geen vrije toegang is en loopt dus kans om bijzondere waarnemingen te doen. Bovendien draagt u met uw inzet bij aan een beter natuurbeheer en leert u een mooi natuurgebied beter kennen. Wie weet loopt u wel aan tegen een grote parelmoervlinder, kommavlinder, blauwvleugelsprinkhaan of heidesabelsprinkhaan. De start van het project vindt plaats op donderdagavond 21 april in Wageningen met een eenvoudige maaltijd en een uitleg wat er van u wordt verwacht. Bent u enthousiast geworden of wilt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met Gerdien Bos.

beheer EdeseHeide Kommavlinder monitoring vrijwilligers