Vlinder- en libellendeterminatiedag/waarnemersdag 2017 op Nature Talks

vrijdag 15 september 2017

Op 11 en 12 november wordt in de Reehorst in Ede voor de tweede keer het Natuurfotofestival Nature Talks gehouden. Net als vorig jaar is De Vlinderstichting daar ook aanwezig met lezingen, presentaties, maar ook met een vlinder- en libellenpuzzelzaal waar samen foto’s op naam worden gebracht. Het beloofd een vol, maar boeiend weekend te worden met heel veel mooie foto’s van vlinders en libellen.

Een vlinderzaal boordevol lezingen Een vlinderzaal boordevol lezingen

Vlinderstichtingpresentaties met prachtige foto’s in de Vlinderzaal
In de ‘Vlinderzaal’ worden zowel zaterdag als zondag presentaties gegeven over allerlei onderwerpen waar De Vlinderstichting mee bezig is. Er zijn clinics over de herkenning van libellen, fotolezingen over vlinders in mooie vlindergebieden, bijdragen over nachtvlinders en nog veel meer. Er zijn clinics over de herkenning van blauwtjes, er wordt gekeken naar hoe libellen en juffers leven en hoe je die kunt herkennen, maar ook van mooie vlinderreisverhalen uit Spanje en Griekenland kun je genieten. Op zaterdag zal er ook aandacht zijn voor bloemrijk grasland en bestuivers, terwijl Annette van berkel op zondag schitterende vlinderfilms zal laten zien. Alle presentaties maken natuurlijk gebruik van prachtig fotomateriaal, want we zijn niet voor niets op het natuurfotofestival Nature Talks!

Puzzelen met vlinder- en libellenfoto’s
Over foto’s gesproken. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om zelf foto’s mee te nemen. Naast de Vlinderzaal ligt de vlinderpuzzelzaal en op zaterdag 11 november zullen daar, samen met de andere aanwezigen en experts, foto’s op naam worden gebracht. Het hoeft niet alleen maar te gaan om Nederlandse vlinders, maar juist ook vakantiefoto’s uit de rest van Europa. Als u foto’s van een ander continent wilt meenemen kan dat ook, maar geef dat van te voren even door zodat we kunnen kijken of we ook uit die regio boeken en gidsen mee kunnen nemen. Ook foto’s van libellen en nachtvlinders, zowel macro’s als micro’s zijn hartelijk welkom. Er zijn experts van al die groepen en ook is er een flinke verzameling boeken en veldgidsen aanwezig. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat u foto’s laat zien en dat daar door de expert even een naampje op wordt geplakt, maar samen puzzelend moeten we er uit komen. Er zijn diverse beamers aanwezig en ook nog een aantal laptops voor meer bilateraal determineren. Ook als u zelf geen foto’s hebt kunt u natuurlijk mee komen puzzelen of gewoon genieten van de vele mooie plaatjes die u te zien krijgt.

‘Meet and Greet’ De Vlinderstichting
Doorlopend van 9.00 – 16.30 uur zijn medewerkers van de Vlinderstichting aanwezig die u van alles kunt vragen over vlinders, libellen en De Vlinderstichting.  Er is informatie aanwezig over de onderzoeken waar De Vlinderstichting mee bezig is en zeker over die waar vrijwilligers een rol kunnen spelen. Ook is er een stand met (verkoop)materiaal van De Vlinderstichting.

Het Nature Talksfestival heeft een hoofdprogramma met internationale fotografen in de grote schouwbburgzaal en een basisprogramma. De Vlinderstichting-activiteiten zijn allemaal binnen het basisprogramma te bezoeken. Maar er is nog heel veel meer in dat basisprogramma.

• Meer dan 25 (foto)lezingen per dag door Nederlandse en Belgische sprekers/fotografen;
  • Filmtheaterzaal met schitterende natuurfilms;
  • Duikeninbeeldzaal, over de boeiende onderwaterwereld;
  • Exposities met onder andere de winnaars van de fotowedstrijd Nature Photographer of the Year;
  • Een grote natuurfotografiebeurs (met beursaanbiedingen die alleen geldig zijn tijdens Nature Talks met tot wel 40% korting);
  • Presentaties van diverse natuurfotoclubs;
  • Productdemonstraties van alle grote fotomerken in verschillende zaaltjes.

Vijf euro Vlinderstichtingkorting
Een basisticket voor een dag Nature Talks kost €20,- (€35,- voor beide dagen samen), maar als u aanmeldt met de speciale Vlinderstichtings kortingscode ‘Vlindersticht_Talks2017’ betaalt u €5,- minder, dus maar €15,- per dag. Kinderen tot 15 jaar hebben trouwens gratis entree.

Via deze link kunt u uw ticket(s) bestellen.

Waar: Reehorst, Ede
Wanneer: 11 en 12 november 2017