Vlindereitjes zoeken succesvol

woensdag 29 januari 2014

De afgelopen weken waren er zeer regelmatig meldingen van sleedoornpage op waarneming.nl en Telmee. Dat gaat dan niet om waarnemingen van vlinders, maar in de winter worden de eitjes gevonden.

Vlindereitjes zijn erg klein en het is niet eenvoudig om ze te vinden, maar toch zijn er tientallen mensen die daar een mooie winterdag aan besteden. Dat komt ook omdat de vlinder zelf erg verborgen leeft en dus ook niet zo gemakkelijk te vinden is. De eitjes zijn dan wel niet erg groot, maar als je wat ervaring hebt kun je ze vinden en daarmee de soort op een plaats aantonen. De vondst van eitjes is nog belangrijker dan het zien van een vlinder, want dat kan nog een zwerver zijn. De eitjes bewijzen dat de soort zich op een plek voortplant.

De sleedoornpage vliegt in augustus en september en komt vooral voor langs de rand van de Veluwe en op een paar andere vliegplaatsen. De vlinders zitten vaak in de top van hogere bomen in de buurt van sleedoornstruweel. Daar verzamelen zich de mannetjes en hierheen gaan ook de vrouwtjes om een partner te vinden. De eitjes worden vervolgens afgezet aan de buitenkant van de struiken. Als het blad uit de sleedoorn is en voordat de bloemknopjes beginnen te botten kun je deze eitjes vinden. In januari en februari worden jaarlijks de bekende locaties afgezocht. Deze winter worden er veel eitjes gevonden en het lijkt er op dat de sleedoornpage vorig jaar goed heeft kunnen vliegen en zich goed heeft voortgeplant.

In Soest bijvoorbeeld is een recordaantal geteld van meer dan 60 eitjes. De gemeente Soest houdt nadrukkelijk rekening met het voorkomen van deze zeldzame vlinder. Zo worden nieuwe sleedoorns aangeplant en wordt gezorgd voor aanbod van bloeiende planten in de vliegtijd. Alle inspanningen lijken niet voor niets te zijn. Ook in andere sleedoornpage bolwerken zoals Apeldoorn, Steenwijk en Zwolle zijn veel eitjes gevonden, maar ook op minder bekende plekken als Brummen, De Kraaijenbergse Plassen bij Cuijk, Zuidwolde, Wolvega, Arnhem, Amersfoort en Overlangbroek. Na geslaagde zoektocht naar sleedoornpage-eitjes met een nieuwe vlinderwerkgroep zocht een van de deelnemers ook in haar eigen tuin in Olburgen en vond daar zowaar drie eitjes! Een nieuwe vliegplaats voor de sleedoornpage, want de soort was hier nog niet bekend. Zolang sleedoorn nog niet teveel uitloopt zijn ook de komende weken nog goed voor het zoeken naar eitjes.

eitjes Sleedoornpage zoeken