Vlinders in januari?

maandag 5 januari 2015

Het is januari, maar toch krijgt De Vlinderstichting uit het hele land meldingen van vlinders die rondvliegen. Hoe kan dat? En: kunnen ze dat overleven?

De meeste vlinders zijn in de winter eitje, rups of pop. Pas in het voorjaar komen ze weer tevoorschijn. Maar sommige vlinders gaan als vlinder overwinteren. Ze zoeken in het najaar koele en donkere plekken op, om er te gaan overwinteren. Dat kan een plant zijn of een struik, maar ook de zolder, de slaapkamer of zelfs een badkamer. Ze hopen op een redelijk constante lage temperatuur, zodat ze in winterslaap kunnen gaan en daar pas in februari/maart uit ontwaken.

In de war

Als het koud blijft is het prima, dan blijft de vlinder in winterslaap. Maar verwarmde ruimtes zijn ongeschikt als overwinteringsplaats. Door de hogere temperatuur denkt de vlinder dat het voorjaar is en ontwaakt uit zijn winterslaap. Ook wanneer het buiten warmer is dan normaal, kunnen vlinders per ongeluk ontwaken. Ze raken in de war, omdat ze denken dat de lente begonnen is, terwijl het nog winter is.

Dat ontwaken kost een heleboel energie. En als vlinders wakker zijn en rondvliegen, blijven ze natuurlijk ook energie verbruiken. Om de energie weer aan te vullen, moeten vlinders nectar drinken uit bloemen. Maar dat kan niet in de winter! Er bloeien helemaal geen bloemen meer, en dus hebben de vlinders geen mogelijkheid om hun reserves aan te vullen.
Het is dus belangrijk dat ze niet wakker worden, en dat lukt alleen als het koel blijft. De vlinder moet zo snel mogelijk in de kou, want dan gaat hij weer 'in slaap'.

Meld uw vlinderwaarneming bij De Vlinderstichting

Zet een wakkere vlinder buiten!

Hoe gek het dus ook klinkt: een 'wakkere' vlinder kan het beste naar buiten. Ze kunnen uitstekend tegen de winterse kou en een temperatuur van minus 20 graden kunnen ze best hebben.

Het beste om te doen doen is de vlinder vangen in een glas en buiten zetten: onder een afdak, in een schuurtje, tussen open haardhout of in een holle boom. Zorg wel dat er niet teveel spinnenwebben in de buurt hangen.

Als je de vlinder voorzichtig met de poten tegen de wand aan zet zal hij zich snel vastgrijpen en kun je hem loslaten. De volgende dag is hij waarschijnlijk wel verplaatst, want hij zoekt zelf de beste plek uit. Zo kan hij toch veilig de winter door. Ook de vlinderkastjes die worden verkocht als overwinteringsplaats zijn goed te gebruiken. Uit zichzelf gaan vlinders daar niet gauw in, maar als je een vlinder uit huis koud weg wilt zetten is het een uitstekende plaats.

Meld uw waarneming aan De Vlinderstichting

Heeft u een vlinder gezien deze maand? De Vlinderstichting vindt dat leuk om te weten! Dankzij uw informatie kunnen we onze vlinders volgen voor betere bescherming. Via deze link kunt u heel gemakkelijk uw waarneming -anoniem- aan ons doorgeven. En natuurlijk komen uw waarnemingen ook bij ons terecht via Telmee en Waarneming.nl.

Dagpauwoog overwinterend waarnemingen