Voorlopig nog geen vlinders

donderdag 25 februari 2010

Volgens de vliegtijdvoorspelling voor de dagvlinders moeten we nog weken wachten voordat de vlinders zullen verschijnen. Het koele weer houdt ze nog lekker in winterslaap. Voor de popoverwinteraars moeten we dit jaar waarschijnlijk wachten tot in april.

Jaarlijks worden de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht bijgehouden en daaruit kunnen we voorspellen wanneer vlinders te zien zullen zijn. De vier vlinderoverwinteraars kleine vos, dagpauwoog, citroenvlinder en gehakkelde aurelia zijn er normaliter het eerste bij. Dagpauwoog en kleine vos zijn ook dit jaar al af en toe gezien, maar dat zijn vlinders die uit hun overwinteringsplek zijn verstoord. Op een zonnige, wat warmere dag kunnen er al wat meer van deze vlinders gezien kunnen worden, maar het zal nog wel tot half maart duren voordat de trefkans echt toeneemt. De vlinders die als pop overwinteren zijn pas in april te verwachten. Door de kou gaat de ontwikkeling van de poppen veel langzamer dan in de winter 2007-2008, toen de gemiddelde temperatuur vele graden hoger lag. Op 24 februari van dat jaar waren de eerste koolwitjes al actief. Zowel klein, klein geaderd als groot koolwitje waren al gemeld. Ook boomblauwtje (zie foto) en bont zandoogje vlogen al. Vorig jaar om deze tijd was alleen het klein koolwitje als popoverwinteraar al waargenomen. Wilt u zelf bijhouden wanneer vlinders te verwachten zijn ga dan naar de vliegtijdvoorspelling van De Vlinderstichting.