Vreemde kleine vuurvlinder

dinsdag 12 oktober 2010

De afgelopen dagen wordt de kleine vuurvlinder nog volop gezien. Soms wordt er een afwijkende vorm gevonden, zoals op zondag 10-10-10 in Wageningen. De oranje kleur is bij deze vlinder veranderd in crèmewit.

Zo af en toe vinden we bij de vlinders afwijkende kleuren. Ze zijn vaak zeldzaam en het is een tref om er een te zien te krijgen. Vroeger, toen vlinderaars vlinderverzamelaars waren, was men erg met die vormen bezig. Graag had men al de bekende kleurvormen netjes opgeprikt in de vlinderkast. Ook nu zijn deze afwijkingen nog in trek, maar de verzamelaars zijn nu uitgerust met een fotocamera. Dit jaar zijn er bij De Vlinderstichting al opnamen binnen gekomen van kleine vos, atalanta en koevinkje met bijzondere tekening of kleur. Op zondag 10 oktober werd door Titia Wolterbeek in Wageningen een bijzondere vorm van de kleine vuurvlinder gezien. Hij vloog boven de herfstasters, baltsend met een gewone kleine vuurvlinder. Op de plaats waar bij gewone vuurvlinders het prachtige vurige oranje te zien is, is de kleur van deze crème wit. Deze afwijking lijkt te worden bepaald door slechts een enkel gen. Dat gen is ondergeschikt en komt dus niet tot uiting als er een gewoon gen ook aanwezig is. Dat zorgt er voor dat deze afwijking maar weinig voorkomt. Alleen op een geïsoleerde plek waar een klein aantal vuurvlinders bij elkaar voorkomt kan zo’n gen uiteindelijk leiden tot het regelmatig verschijnen van zo’n lichte vorm.