Zeldzaam staartblauwtje gezien in 'idylle'

vrijdag 28 augustus 2015

Het zeldzame staartblauwtje lijkt zich weer langzaam uit te breiden. Dit jaar werd hij zelfs gezien in een van onze idylles! Dit kleine blauwe vlindertje is te onderscheiden van andere blauwe vlinders door de 'staartjes' aan zijn vleugels.

Tot 2011 leek het staartblauwtje verdwenen uit ons land: het laatste exemplaar was gemeld in 1933. Maar in 2011 doken ze plotseling op allerlei verschillende plekken op, met name in Limburg. Het jaar erop leek de uitbreiding door te zetten, maar in 2013 werden ze alleen nog maar gezien in Schinnen en Landgraaf.

Vlinderparadijs

Een van de plekken waar het staartblauwtje in 2015 werd gezien werd is de Idylle 'Soet op Suyt' in Helmond. Idylles zijn bloemrijke plekken die De Vlinderstichting overal in Nederland aanlegt. De idylle in Helmond werd pas vorig jaar geopend. De komst van het zeldzame staartblauwtje mag dus gerust een succes genoemd worden! Het staartblauwtje komt niet voor niks in een idylle: hij houdt van graslanden met allerlei bloemen, waaronder klaver waar hij zijn eitjes op legt.
Niet alleen het staartblauwtje liet zich zien in de idylle in Helmond, ook bruin zandoogje, citroenvlinder, dagpauwoog, distelvlinder, gamma-uil, icarusblauwtje, kleine vos, klein koolwitje, koninginnenpage en oranje zandoogje werden gezien.

Verwarring met andere blauwe vlinders

Het staartblauwtje is een klein en onopvallend vlindertje, maar prachtig om te zien. Hij onderscheidt zich van de meer voorkomende blauwtjes, zoals het boomblauwtje en het icarusblauwtje, door de 'staartjes' aan zijn vleugels. Even goed kijken dus, als je een blauw vlindertje ziet vliegen!

Heb je een staartblauwtje gezien? Maak dan een foto en stuur die via Telmee.nl of Waarneming.nl naar ons toe.

Klimaatverandering

Het staartblauwtje komt voor in een groot deel van Midden-Europa en is een echte trekvlinder. Als gevolg van de klimaatverandering schuift deze soort langzaam op naar het noorden. De vlinder kan gemakkelijk grote afstanden afleggen en stelt lage eisen aan zijn omgeving (wat klaver kan al genoeg zijn). Wat wel opvallend is: in België komt het staartblauwtje op verschillende plekken voor in het Zuid-Oosten van het land, maar daarbuiten niet of nauwelijks. Pieter Vantieghem schreef ons vorige week over Vlaanderen: 'Van het staartblauwtje hebben we intussen nog steeds maar een tweetal waarnemingen in Vlaanderen. Dat blijft dus een occasioneel gevalletje en bij mijn weten nog niets in 2015. In de Gaume daarentegen is de soort goed ingeburgerd en een behoorlijk algemene verschijning.'

Idylle klimaat PieterVantieghem Staartblauwtje