Zorgt de plotselinge kou voor een slachting onder vlinders?

maandag 4 april 2022

De laatste weken van maart was het lente. Er werden heel veel vlinders gezien. Dat ging eerst om vlindersoorten die hier als vlinder de winter doorbrengen. Maar de laatste weken zagen we ook vlinders die als pop overwinteren. En dan komt er plotseling kou en sneeuw alsof het nog winter is. Kunnen de vlinders daar wel tegen?

Deze dagpauwoog gebruikt zijn vleugels als zonnepanelen Deze dagpauwoog gebruikt zijn vleugels als zonnepanelen

Vlinders moeten ongeveer dertig graden lichaamstemperatuur hebben om optimaal te kunnen vliegen, dat is met deze temperaturen absoluut niet haalbaar. De afgelopen weken was het erg zonnig. De vlinders gebruiken de zonne-energie om die ideale temperatuur te halen.

Zonne-energie

Vlinders hebben allerlei manieren om optimaal van de zonnestralen te profiteren. Na dertig seconden in de volle zon zijn ze warm genoeg om te gaan vliegen, ook al is de luchttemperatuur maar 13 graden. Nu het een stuk kouder is en er ook veel minder zonnewarmte is kruipen de vlinders weg op beschutte plekken. Ze zijn in rust. Ze bewegen niet en verbruiken maar weinig energie. En als ze stil zitten, kunnen ze ook veel langer leven dan als ze volop actief zijn en vliegen.

Vlinders in de winter

Waar blijven vlinders in de winter? Om onze koude winters te doortaan hebben ze allerlei trucjes. Wist je dat sommige vlinders antivries in hun lijf hebben? Zo kunnen ze vorst overleven en vriezen ze niet dood. Iedere vlinder heeft zo zijn eigen manier om de winter te overleven.

Meer over vlinders in de winter

Doodstil

Als een vlinder uit de pop is gekomen, groeit er niets meer aan. Vanaf het moment dat ze beginnen te bewegen, slijten ze. De schubben op hun vleugels raken beschadigd en verdwijnen.

Als ze een aantal dagen hebben rondgevlogen en hebben gewerkt aan de voortplanting zullen ze sterven. Maar als ze doodstil zitten en niet bewegen, slijten ze ook niet. Dan kunnen ze veel langer leven. Uiteraard zijn ze dan wel een gemakkelijke prooi voor allerlei vijanden. En daarom zitten ze ook het liefst ergens onopvallend weggekropen.

Rustig afwachten

Gehakkelde aurelia in rust. Met dichtgeklapte vleugels valt hij bijna niet op Gehakkelde aurelia in rust. Met dichtgeklapte vleugels valt hij bijna niet op

En de kou dan? Kunnen ze daar wel tegen?

Kars Veling, ecoloog bij De Vlinderstichting: "Of ze deze koude periode goed overleven moet nog blijken, maar ik verwacht geen grote problemen. April doet wat hij wil en daar zijn onze vlinders prima op aangepast!"

Als het blijft bij een paar graden vorst hebben vlinders daar geen last van. Ze wachten op het moment dat ze weer actief kunnen worden. Mannetjes gaan dan weer op zoek naar vrouwtjes, vrouwtjes zoeken naar planten om hun eitjes op te leggen. Uiteraard zit er wel een grens aan de tijd dat ze in rust zitten, maar een paar dagen is geen enkel probleem.

Help vlinders in je tuin

De vlinders die nu vliegen hebben nectar nodig. Zorg dus voor vroege bloeiers in je tuin. Of je nu een grote tuin hebt of een balkon: alle beetjes helpen.

Top 5 vlinderplanten