Mobiel invoeren

maandag 22 juli 2013

In deze snelle tijd van overal online hebben ook steeds meer vlinderaars een smartphone. En omdat die allemaal een gps hebben, kun je direct in het veld waarnemingen invoeren. Voor de Nederlandse invoerportalen zijn momenteel twee mogelijkheden.

Webobs
Werkt op iphone, android en windows8 en kan uploaden naar telmee.nl en waarneming.nl. Eigenlijk een webpagina, maar dan een die je helemaal offline kunt gebruiken. Ga naar m.webobs.org en je wordt eerste gevraagd om te kiezen voor telmee.nl of waarneming.nl. Je kunt overigens later voortdurend switchen en zo nodig je vogels invoeren in waarneming.nl en je vlinders in telmee.nl. Eerst moet je een of meerdere soortenlijsten downloaden, daarna heb je in principe geen internetverbinding meer nodig. De werking is eenvoudig: ga via het menu naar het invoerplatform van je keuze, kies voor invoeren (of add in de Engelstalige versie), en type enkele letters van de soort. Dat mag zowel van de Nederlandse als wetenschappelijke naam zijn. Al vlug komt hij met een voorstel. De laatste tien soorten blijven ook te zien, dus al vlug heb je de soorten van die dag voorgesorteerd staan. Als je klaar bent kun je je waarnemingen uploaden naar telmee of waarneming. Dat kan meteen in het veld als je een dataplan hebt, of thuis via wifi.

Obsmap
Werkt alleen op android en kan alleen uploaden naar waarneming.nl of vogels naar sovon. In grote lijnen werkt deze echte app hetzelfde als webobs, al is de kleurstelling wel erg zwart. Ook hiermee werk je offline, moet je eerst een of meerdere soortenlijsten downloaden en kun je daarna invoeren. En ook hier kunt je in het veld via een dataplan of thuis via wifi alles uploaden.

De vlinders vliegen volop, dus pak je smartphone en ga naar buiten. Alle waarnemingen zijn welkom. Ook zonder smartphone trouwens.