Klein koolwitje alweer winnaar op het Pieterpad

maandag 27 augustus 2012

Het klein koolwitje was dit weekeinde weer de vlinder die de wandelaars op het Pieterpad het meest zagen. Op het pad tussen Pieterburen en de Sint Pietersberg werd zaterdag en zondag voor de vijfde en laatste maal het vlinderwandelweekend gehouden.

Sinds de start van het vlinderwandelweekend werd het koolwitje al drie keer eerder kampioen. Alleen de eerste keer, in 2008, was de distelvlinder het meest gezien.
Inmiddels is ruim de helft van de tellingen binnen. Zij telden ruim 700 keer het klein koolwitje. Op de tweede plaats kwam het klein geaderd witje (226 exemplaren) en derde het bont zandoogje (150 exemplaren). De circa 200 wandelaars telden dit weekeind 20 verschillende vlindersoorten.

Sinds 2008 organiseerde De Vlinderstichting de het vlinderwandelweekend samen met Nivon Natuurvrienden. Door het grote succes is de wandeling een aantal jaren doorgezet, met 2012 als laatste editie. De Vlinderstichting en Nivon Natuurvrienden bekijken of de telling volgend jaar op een andere manier of andere plek wordt voortgezet. Door de telling krijgt De Vlinderstichting een goed beeld van vlinders in Nederland, wat we kunnen gebruiken voor hun bescherming.

Kijk voor alle resultaten op www.vlinderwandelweekend.nl

KleinKoolwitje