Doe mee aan de vlinderestafette op het Pieterpad!

maandag 15 augustus 2011

Doe mee en maak de estafette compleet! Op 20 en 21 augustus, wordt voor de vierde maal het vlinderwandelweekend georganiseerd door De Vlinderstichting en het Nivon. De bedoeling is dat alle vlinders op het Pieterpad geteld worden in één weekend. Om dat te kunnen doen is het Pieterpad opgedeeld in 93 etappes, die in estafettevorm worden gelopen. Aanmelden kan op www.vlinderwandelweekend.nl.

Iedereen kan meedoen aan de telling. Op www.vlinderwandelweekend.nl staat een overzicht van alle etappes. Aanmelden kan voor een etappe naar keuze. Het maakt niet uit of er al iemand anders op hetzelfde traject loopt: meerdere mensen op 1 etappe is geen probleem.

Na de aanmelding wordt er een e-mail gestuurd met de
routebeschrijving. Iedereen beslist zelf of hij op zaterdag of zondag wil lopen. Vanaf zaterdag 20 augustus kunnen de waarnemingen via de website worden doorgegeven.

Vlinders tellen

Het beste is om te tellen tussen 11.00 en 16.00 uur, dan vliegen de meeste vlinders. Om u te helpenet het herkennen van de soorten, kunt u een handige zoekkaart downloaden en uitprinten en meenemen tijdens de wandeling. Ook kunnen er filmpjes en foto’s van de meest voorkomende vlinders bekeken worden.

Klein koolwitje

In de drie voorgaande jaren werd het klein koolwitje het meest gezien op het Pieterpad. Zou deze soort ook dit jaar op nummer 1 eindigen?

Wilt u ook meedoen aan het vlinderwandelweekend? Kijk dan op www.vlinderwandelweekend.nl en meld u aan voor een etappe!