Nachtvlinderestafette 2013

dinsdag 28 mei 2013

Op 29 april is de Nachtvlinderestafette vertrokken voor een lange tocht, kriskras door Nederland met aanlegplaatsen op 39 natuurkampeerterreinen. Deze estafette wordt georganiseerd door Stichting Natuurkampeerterreinen, De Vlinderstichting en Natuurpresentaties. Een verslag van de eerste nachten.

Ruim 160 kampeerders en toeschouwers van buiten hebben vooral de eerste nachten ervaren hoe koud het was dit voorjaar. Op Camping De Roos (Beerze) wilde het niet warmer worden dan een magere twee graden, Landgoed Old Putten (Elburg) en Natuurkampeerterrein Morgenrood (Oisterwijk) troffen het nauwelijks beter.

Pas op Eerste Pinksterdag werd op Kampeerterrein Hoeve De Gastmolen (Vaals) in de donkere uurtjes een temperatuur boven de tien graden bereikt. Maar de natuurervaring begon gelukkig altijd binnen. Een mysterieuze wereld vol met vlinders opende zich als een toverdoos voor de vele toeschouwers.

Douchehokjes

Vooral in Vaals werd het steeds drukker naarmate het later werd. De zeventig bezoekers vòòr het laken werden eerst letterlijk overdonderd door tientallen knalgele Hagedoornvlinders die als confetti neer dwarrelden uit de donkere avondlucht. Na de klok van twaalf werd het helemaal genieten. Maantandvlinders, Egale Bosrankspanner en Witvlekbosrankspanner lieten zien wat in de verborgen nachtelijke wereld aanwezig kan zijn.

Natuurbeleving op natuurkampeerterreinen gaat soms wel erg ver. Als het te koud wordt, zoals op het schitterende Landgoed Old Elburg, kan er natuurlijk ook gevlinderd worden in en rond de douchehokjes.... Koolbandspanners en zelfs een Halvemaanvlinder hadden er een goed, en vooral vochtig warm, onderkomen gevonden.

Kom kijken!

Kom ook eens kijken bij de Nachtvlinderestafette 2013. Omdat het altijd laat wordt is het zeker aan te raden om te blijven overnachten (en te reserveren) op één of meerdere van de altijd weer schitterend gelegen 38 natuurkampeerterreinen die tussen 5 juli en 13 augustus bezocht gaan worden.

Een overzicht van de data vindt u hier.

En helemaal bij blijven? Volg dan het evenement Nachtvlinderestafette 2013 op Facebook.