Bestel nu uw vlinderplanten!

maandag 18 april 2016

Ook in de tuin aan de slag? Vergeet dan de vlinders niet! Ze leven van nectar, een zoete stof die in bloemen zit.

Door nectarrijke planten neer te zetten draagt u bij aan vlinderbescherming én kunt u volop genieten van hun schitterende kleuren.

Een goede vlindertuin bloeit in verschillende seizoenen en biedt nectar van de lente tot de herfst. Vivara Natuurbeschermingsproducten verkoopt verschillende planten die geschikt zijn voor vlinders. Alle planten zijn biologisch. En een deel van uw aankoopbedrag komt direct ten goede aan vlinderbescherming!

IJzerhard

De kleine bloemetjes van IJzerhard zitten vol nectar: bijen en vlinders zullen af en aan vliegen. Hij bloeit van begin juli tot aan de eerste nachtvorst en staat zeker in het najaar garant voor vlinders.

Dropplant

Bij aanraking van de dropplant ruik je een sterke dropgeur. Vanaf juli tot september staat de plant in volle bloei met langbloeiende bloemaren met buisvormige bloemen. Bijen en vlinders zijn dol op de dropplant. Het is een stevige plant die een hoogte van zo’n 50 cm kan bereiken.

Vlinderstruik

De bloei van juli tot en met de herfst staat garant voor bloemenpracht in de tuin. De vlinderstruik biedt ook voedsel voor nachtvlinders, bijen en hommels. Ze zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleuren die aantrekkelijk zijn voor de diverse soorten vlinders.

Marjolein

De bloemen van marjolein zitten vol nectar. Hij bloeit van juli tot september met paars-roze bloemen. Vlinders, bijen en zweefvliegen vinden er voedsel. De plant groeit het beste op een zonnige standplaats.

Lavendel

Lavendel geurt heerlijk en wordt erg graag bezocht door vlinders, bijen en hommels. Hij bloeit in de warmste zomermaanden en groeit op vrijwel elke goed doorlatende grond.

Kattenstaart

Kattenstaarten zijn gemakkelijke planten. Ze kunnen jarenlang op dezelfde plaats blijven staan en tijdens de bloei trekken ze veel hommels, bijen en vlinders aan. Ze doen het ook goed bij de vijver.

Rode valeriaan

Rode valeriaan of spoorbloem bloeit in de zomer met rozerode, rode of witte bloemen in pluimen aan de einden van de stengels. Vlinders en bijen weten hem snel te vinden. De bloemen van de rode valeriaan zijn ook prima houdbaar op vaas.

Zonnehoed

De gele zonnehoed mag niet ontbreken in de vlindertuin. Mooie bloemen en een statige plant die een hoogte van zo’n 60 cm kan bereiken. Deze plant komt het best tot zijn recht wanneer hij met meerdere exemplaren bij elkaar staat.

Bergsteentijm

Bergsteentijm is een lekker geurende tuinplant die verwant is aan tijm en munt. De kleine bloemetjes zijn zeer aantrekkelijk voor bijen en zweefvliegen. Hij staat graag op een open, zonnige plaats.

Koninginnekruid

Koninginnekruid heeft wel wat ruimte nodig (kan tot 1,5 meter hoog worden). Als de plant in juli zijn wit/roze schermen krijgt blijven de insecten komen. Met name vlinders zijn er gek op. Hij kan in de zon of halfschaduw in elke goed doorlatende grond.

Herfstaster

In juli beginnen deze asters te bloeien. De paarse bloemen kunnen tot ver in de herfst blijven komen en zullen dan zeker gevonden worden door de vlinders zoals de dagpauwoog en de atalanta. Maar ook andere insecten zullen deze plant snel vinden als hij in bloei staat.

Hemelsleutel

Wilt u in de nazomer ook nog bloemen in uw tuin voor de vlinders, dan mag de hemelsleutel niet ontbreken. Als hij begint te bloeien komen ook de bijen er op af om voedsel zoeken. Als hij volop bloeit ziet u vlinders zoals dagpauwoog, kleine vos en atalanta.

En nog veel meer...

In de collectie van Vivara Natuurbeschermingsproducten zijn nog veel meer planten aanwezig.
Neem eens een kijkje en maak uw tuin (nog) vlindervriendelijker!

>> Naar de website van Vivara