Cursus bijen herkennen in Groningen

zaterdag 20 augustus 2016

Herkennen van wilde bijen is geen sinecure. Om je op weg te helpen organiseert De Vlinderstichting dit najaar in Groningen een cursus bijen herkennen, in opdracht van de provincie Groningen. Doe mee en word een heuse bijenteller!

Bijen staan bij steeds meer mensen in de belangstelling. Ze zijn nuttig voor mensen omdat ze planten en gewassen bestuiven. Maar er gaat ook een bijzondere wereld van ecologie, gedrag en schoonheid achter schuil. In de cursus, die speciaal bedoeld is voor mensen uit Noord-Nederland, komen deze zaken allemaal aan bod. Je leert hoe bijen leven, hoe je ze kunt herkennen en wat ze nodig hebben. De cursus bestaat uit een theorie-avond en een praktijkdag op zaterdag en wordt gehouden in september. In het voorjaar van 2017 volgt nog een opfris-excursie.

De cursus is bedoeld voor mensen die bereid zijn om vanaf 2017 op vrijwillige basis bijen te tellen in Vogelakkers in de provincie Groningen. Vogelakkers zijn een veelbelovende maatregel om de biodiversiteit in het agrarisch gebied te vergroten. De Werkgroep Grauwe kiekendief is drie jaar geleden begonnen met de aanleg van Vogelakkers om de zeldzame grauwe kiekendief en andere akkervogels te helpen. Het lijkt er op dat ook insecten zoals bijen en vlinders van de Vogelakkers kunnen profiteren. Om daar meer zicht op te krijgen, starten we in 2017 een onderzoek. Als je de cursus hebt gevolgd, ben je er klaar voor om hieraan mee te doen.

Duik jij met ons mee in de wereld van wilde bijen? En woon je in Groningen of Drenthe? Geef je dan snel op voor de cursus bijen herkennen bij Anthonie Stip van De Vlinderstichting. De cursusdata zijn:

• donderdagavond 8 september 20:00 – 22:30 en
  • zaterdag 10 september 10:00 – 14:30.

Er is plaats voor 15 deelnemers. Na aanmelding ontvang je meer informatie en het programma.

bestuiving Bijen Biodiversiteit cursus