Er zijn weer luzernevlinders

donderdag 8 augustus 2013

Wie regelmatig buiten komt kan het niet ontgaan zijn: er zijn ineens luzernevlinders. Gele en vooral oranje luzernevlinders lijken grote haast te hebben en soms zie je alleen een geeloranje schicht langsvliegen.

De luzernevlinders zijn vooral goed op naam te brengen met de kleur van de bovenkant. Die is (dat zal niemand verbazen) oranje of geel. Wie het moet doen met alleen de onderkant heeft een groter probleem, dat valt nog niet altijd mee. Bovendien gaan ze eigenlijk altijd zitten met de vleugels naar boven geklapt, waardoor je de karakteristieke bovenkant niet ziet. Als vuistregel geldt dat bij de onderkant van de oranje luzernevlinder de voorvleugel iets donkerder is dan de achtervleugel, en bij de gele luzernevlinder andersom. Het kan moeilijk zijn om het verschil te zien tussen de vrouwtjes van de gele luzernevlinder en de witgele vorm helice van de oranje luzernevlinder. Meer details zijn te vinden in dit forumonderwerp.

Al komen er elk jaar wel luzernevlinders tot in Nederland, de aantallen verschillen enorm van jaar tot jaar. Het zijn dan ook trekvlinders: ze komen uit andere landen soms tot bij ons, kunnen zich hier in de zomer voortplanten, maar weten normaal gesproken de winter bij ons niet te overleven. De atalanta en distelvlinder zijn ook voorbeelden van trekvlinders.

De oranje luzernevlinders komen uit het Middellandse zee gebied. Daar kunnen ze op vorstvrije plekken de winter doorkomen en gaan zich dan in het vroeg voorjaar noordwaarts uitbreiden. En dit jaar zat het mee. Tot ver in Spanje was het vochtig en koel, en de oranje luzernevlinders vonden sappige klaver- en luzernevelden. Ze plantten zich enorm goed voort, en de volgende generatie trok verder noordwaarts. En ook in Frankrijk groene landschappen. En toen de wind in juni naar het zuiden draaide en warme lucht naar ons blies, kwamen de eerste luzernevlinders bij ons aan. Die legden eitjes en die kwamen eind julin uit. Aangevuld met trekkers uit het zuiden vliegen ze nu overal in ons land. Ze gaan zich weer voortplanten en proberen nog een generatie te produceren, die dan in september en oktober nog vliegt. Tot de eerste nachtvorst een eind zal maken aan onze luzernevlinders.

Gele luzernevlinder

Gele luzernevlinders hebben een andere oorsprong. In Frankrijk zijn er niet zoveel en in België worden ze opvallend genoeg minder gemeld dan in Nederland. Maar ga je oostwaarts dan vind je in Duitsland soms al flink wat gele luzernevlinders. Nog verder vind je soms nog meer, luzernevelden die bijna bewegen van de gele luzernevlinders. In Engeland daarentegen is dit een uiterst zeldzame trekvlinder. Dat alles suggereert dat onze gele luzernevlinders vermoedelijk een oostelijke oorsprong hebben. Ze kunnen dan ook wel goed tegen nachtvorst, maar slecht tegen ons regenachtige zeeklimaat. Het zijn meer vlinders van een landklimaat. Ook zij zullen zich nog een keer voortplanten en proberen te overwinteren als rups. En een paar zullen het wellicht redden, maar echt meer dan een jaar of zo is het nog nooit gelukt.
Maar de komende twee maanden kan iedereen genieten van luzernevlinders. Let op de bovenkant want dan weet u eigenlijk al of het een gele of oranje is. En geef uw waarnemingen door via telmee.nl of waarneming.nl.

GeleLuzernevlinder OranjeLuzernevlinder trekvlinders