Feest voor vlinders, bijen en mensen

dinsdag 30 september 2014

De afgelopen week waren er weer een aantal mijlpalen in het project idylle, waar De Vlinderstichting samen met de Nederlandse Bijen Vereniging (NBV) en mogelijk gemaakt door de Nationale PostcodeLoterij, bloemrijke plekken creƫren voor vlinders, bijen en mensen. Er is al veel meer kleur in ons land.

De voorbereidingen voor het inzaaien dit najaar zijn gestart in Strijen, Brielle, Nieuwe Wetering, Zuidwolde, Dronten en Kamerik en zeer binnenkort ook in Tollebeek en Drunen. Daar zal vanaf volgend jaar dus al meer kleur te zien zijn! Ook vorig najaar en dit voorjaar is er volop gezaaid en gestrooid met maaisel en op allerlei plekken zijn de idylles nu al te beleven. In Kwadendamme bij het natuurbelevingspad van Natuurmonumenten Zwaakse Weel was het een schitterende bloemenzee deze zomer en het EO televisieprogramma Melk en Honing heeft daar een mooi item opgenomen.

Ook bij de Volksabdij in Ossendrecht, in Rucphen langs watergangen, in Haarzuilens, Heerenveen, Borger, Helmond, Ottoland en Veenendaal zijn idylles aangelegd. Een bijzondere idylle vinden we op Sportpark Middenmeer in Amsterdam, waar we met vrijwilligers bloemen hebben aangeplant langs de sportvelden daar. Afgelopen zaterdag werd er volop gevoetbald, terwijl koninginnenkruid, kattenstaart en koningskaarsen de grond in gingen! In Tollebeek werd door de buurtvereniging een prachtig bijenhotel gemaakt en feestelijk geopend. Hier gaat ook nog een idylle aangelegd worden, maar het hotel staat er alvast! Naast de idylles die we als Vlinderstichting helemaal hebben begeleid en betaald zijn er ook zogenaamde idylles-light ondersteund. Plekken waar met weinig inspanning al snel tot een mooie bloemrijke situatie kon worden gekomen. Op het terrein van een waterzuiveringsinstallatie in Huizen, op een landgoed in Leende, op een bedrijventerrein in Amersfoort en bij de natuurvereniging Ken en Geniet in Dongen zijn zo mooie bloemenweiden ontstaan waar vlinders, bijen en mensen volop van genieten. Vrijdag werd de ontmoetingstuin in Nieuwegein officieel geopend en ook hier hebben we bijgedragen om er mooie inheemse bloemen een plek te geven. Het is prachtig geworden en in de tuin is een bloemenweide gesitueerd, maar ook een stuk ‘echte’ vlindertuin met planten als Verbena en Buddleja.

Inmiddels is ook de Idylle-website in de lucht en behalve dat u daar alles over idylles te weten kunt komen kunt u ook uw eigen idyllische plek er doorgeven. Iedereen heeft vast wel een favoriete plek met veel bloemen, vlinders en/of bijen. Deel die met anderen!

Idylle NationalePostcodeLoterij NBV Vlinderstichting