Geocachers aan de slag in Kuinderbos voor beschermde libellen

donderdag 7 februari 2013

Op zaterdag 16 februari gaan veertig mensen aan de slag voor libellen in het Kuiderbos. Er worden werkzaamheden gedaan die beschermde libellen, die in dit gebied leven, ten goede komen. Het werk wordt gedaan tijdens een CITO-evenement, georganiseerd door Staatsbosbeheer en De Vlinderstichting.

Geocaching is een buitenactiviteit waarbij mensen met GPS op zoek gaan naar caches (schatten). Aangezien heel veel van die caches in de natuur verborgen liggen, doen geocachers graag iets terug voor de natuur. Hiervoor zijn speciale activiteiten, CITO-events genoemd. Dat staat voor Cache In, Trash Out. Het kan betekenen dat men gezamenlijk zwerfafval uit een bosgebied haalt, maar ook andere werkzaamheden zijn mogelijk.

Bijzondere libellen

Op 16 februari gaat er een groep aan de slag in het Kuinderbos. Omdat er in dit gebied heel veel bijzondere soorten libellen voorkomen, is het door De Vlinderstichting uitgeroepen als Libellenreservaat. Harco Bergman, boswachter van het Kuinderbos: “In het Kuinderbos leven ruim 45 soorten libellen. In 2012 werden de beheerders blij verrast met een nieuwe soort, de kempense heidelibel. We zijn trots op ons libellenreservaat en verheugd dat er een nieuwe groep vrijwilligers aan de slag gaat!“

Op excursie met een expert

In het libellenreservaat liggen ca 40 poelen en waterpartijen, onmisbaar voor voortplanting van libellen. Jaarlijks moeten bij een kwart van de poelen en waterpartijen te forse bomen en struiken verwijderd, omdat ze te veel schaduw in het water geven. Voor iedereen die meehelpt is er later dit jaar een speciale libellenexcursie onder leiding van Gerard Eggens, lokale expert en door De Vlinderstichting uitgeroepen tot libellen- en vlinderbeschermer.

De Vlinderstichting organiseert op tenminste tien verschillende plekken in Nederland een CITO-event waarbij de geocachers aan het werk gaan voor vlinders en libellen. Alle activiteiten worden gepubliceerd op www.geocaching.com onder de naam vlinder-team.

De activiteiten zijn mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

geocachers GerardEggens Kuinderbos Staatsbosbeheer vrijwilligers