Idylle Borger geopend

maandag 15 september 2014

Samen met een aantal enthousiaste kinderen heeft wethouder Buijtelaar van Borger-Odoorn vrijdag de idylle bij het hunebedcentrum feestelijk geopend door het loslaten van tientallen koolwitjes. Onder een stralende zon vonden de vlinders onmiddellijk voedsel op de rode klaver in de idylle.

Idylles zijn bloemrijke plekken voor vlinders, bijen en mensen. Het IVN Borger-Odoorn heeft, samen met het hunebedcentrum, een mooie locatie aangemeld om omgevormd te worden tot bloemrijke weide. Vorig jaar oktober is er ingezaaid en dit jaar hebben de eerste bloemen al gebloeid. De idylle zal de komende jaren nog veranderen want de tweejarige- en vaste planten komen dan pas tevoorschijn. Het is een fraaie locatie tussen een stenentuin, boerderijen uit de steen-, brons- en ijzertijd en het hunebedmuseum zelf. Heel veel mensen bezoeken het centrum en al deze bezoekers kunnen ook genieten van de bloemen, vlinders en bijen in de idylle.

Vlinders en bijen hebben het erg moeilijk de laatste tientallen jaren, onder meer door een gebrek aan voedsel, nectar en stuifmeel. Daarvoor zijn bloeiende bloemen nodig. Samen met de bijenhoudersvereniging (NBV) en mogelijk gemaakt door de Postcodeloterij zorgt De Vlinderstichting, in het project Idylle voor meer kleur in het Nederlandse landschap. Door de idylle bij het hunebedcentrum loopt een wandelpad en er zijn bankjes waarop even kan worden uitgerust. Een informatiebordje laat een aantal vlinders zien die kunnen worden gespot en er is een bijenhotel geplaatst waar wilde bijen zich in kunnen voortplanten. Zelfs dit jaar, dus nog maar kort na het inzaaien zijn er al veel vlinders geteld door de vrijwilligers van het IVN. Zo waren er flink wat bruin zandoogjes aanwezig deze zomer en tijdens de opening vlogen er onder andere icarusblauwtjes en citroenvlinders boven de bloemenweide. De komende jaren wordt de idylle alleen nog maar kleurrijker.

We zijn op veel meer plaatsen bezig om idylles aan te leggen en er zijn al heel veel aanmeldingen voor volgend jaar en in oktober vindt de laatste beoordeling plaats van potentiële locaties waar we in 2015 mee aan de slag gaan. Hebt u een goede plek voor een idylle met een flink draagvlak van enthousiaste mensen en organisaties, ga dan naar de website van De Vlinderstichting en meld uw locatie aan.

Biodiversiteit Drenthe Idylle