Idylle Hofweg in Nootdorp ingezaaid

vrijdag 13 oktober 2017

Woensdagmiddag 11 oktober verzamelden zich bewoners uit de wijk 's-Gravenhout in Nootdorp bij een kaal gemaakt stukje land. Jong en oud, man en vrouw en gewapend met emmers en harken. Ze kwamen om een idylle in te zaaien: een bloemrijke plek voor vlinders, bijen en mensen. Dat deden ze samen met de gemeente Pijnacker-Nootdorp en De Vlinderstichting.

Bloemen voor vlinders en bijen

Ook kinderen zaaiden dapper mee (foto: Kars Veling) Ook kinderen zaaiden dapper mee (foto: Kars Veling)

Idylles zijn bloemrijke pekken voor vlinders, bijen en mensen. Bloeiende planten met nectar en stuifmeel zijn essentieel voor de bestuivende insecten, maar ook mensen genieten van de kleuren, geuren en het gezoem van de insecten. Gesteund door de provincie Zuid-Holland en Fonds1818 kunnen dit soort bloemrijke plekken worden aangelegd. Het gaat altijd om om initiatieven vanuit de bevolking.

Dat kunnen, zoals hier in Nootdorp, omwonenden zijn, verenigd in de wijkvereniging. Maar ook imkers, Groei- en Bloeigroepen of anderen kunnen locaties voordragen.

De idylle is ingezaaid met inheemse en streekeigen meerjarige planten. De bedoeling is dat er duurzaam bloemrijk grasland ontstaat dat nog jarenlang kleurig blijft. Omdat er veel meerjarigen zijn ingezaaid zal het komend jaar de bloemrijkdom nog niet zo groot zijn, maar de jaren daarna wel. Er is geen gras ingezaaid, maar dat komt er snel genoeg vanzelf in. De idylle zal regelmatig worden gemaaid om te zorgen dat de bloemen zich goed kunnen vestigen. Al komend jaar zullen de eerste vlinders en bijen er te vinden zijn.

Wilt u ook een locatie aanmelden voor een idylle in Zuid-Holland? Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Het zaaien van inheemse meerjarige bloemen in de idylle in Nootdorp (foto: Kars Veling) Het zaaien van inheemse meerjarige bloemen in de idylle in Nootdorp (foto: Kars Veling)

bloemen Idylle ZuidHolland