Joost Hontelez winnaar gedichtenwedstrijd

maandag 6 maart 2023

Op zaterdag 4 maart jl. is de uitslag van de vlindergedichtenwedstrijd van De Vlinderstichting bekendgemaakt. De jury heeft het gedicht Een schone zaak, geschreven door Joost Hontelez, tot winnaar uitgeroepen. Tweede werd Elly van Agtmaal met het gedicht Waarschuwing I.

Rechts Joost Hontelez, winnaar van de gedichtenwedstrijd Rechts Joost Hontelez, winnaar van de gedichtenwedstrijd

De jury bestond uit cabaretier, tekstschrijver en dichter Hans Dorrestijn en de Wagenings stadsdichter Ellen van der Kolk. Uit het juryrapport:

Het eerste gedicht dat hier een speciale vermelding verdient heeft als titel: Waarschuwing I van Elly van Agtmaal. Een origineel en toch toegankelijk gedicht, met een prachtig slot. De jury hoopt van deze dichter meer te gaan lezen, en als er niet al een bundel is, dat deze in de toekomst zal komen.

Het tweede gedicht dat de jury als mogelijke winnaar had beoordeeld heet: Een schone zaak van Joost Hontelez. De jury hoopt dat de schrijver van dit gedicht, indien hij al lang gepubliceerd heeft, nog veel zal schrijven zodat er nog veel meer van gelezen en genoten kan worden.

Bijzonder om te lezen vanuit hoeveel verschillende perspectieven en invalshoeken over een vlinder geschreven werd voor deze dichtwedstrijd.

Een lastige, bijna onmogelijke keuze was het. Uiteindelijk heeft de jury toch een winnaar kunnen aanwijzen, en dat is geworden: Een schone zaak.

Lees hier het volledige juryrapport

Vlindergedichtenbundel

In juni verschijnt bij KNNV Uitgeverij onze jubileum-poëziebundel Je zou een vlinder moeten zijn. Een verzameling van 24 gedichten van (vooral) bekende literatoren, die zijdelings of meer uitgesproken met vlinders te maken hebben. Het vijfentwintigste gedicht is dat van de winnaar van de wedstrijd, Een schone zaak.

Tot en met 31 mei geldt er een sterk gereduceerde voorintekenprijs van € 8 in plaats van € 12,50.

Voorintekenen

EllenVanDerKolk EllyVanAgtmaal Gedichtenwedstrijd HansDorrestijn JoostHontelez