Kies de Bovenstebeste Bermbeheerder 2024

maandag 3 juni 2024

Deze maand zijn niet alleen de Europese verkiezingen, maar ook de verkiezing van de Bovenstebeste Bermheerder 2024. Wie zal het worden? Gemeente Apeldoorn, Leudal of Leeuwarden? Of gaat de eretitel naar Jurtko en Joke Boerma of Cris Stroe? Breng je stem uit en bepaal mee wie de beste bermbeheerder 2024 is.

Bloeiende berm in Gouda (Foto: Maatje van der Veen) Bloeiende berm in Gouda (Foto: Maatje van der Veen)

Steeds meer gemeenten, provincies en waterschappen hebben gelukkig bloemrijke bermen. Ook sommige particuliere bermbeheerders zijn bloemrijk bezig. De Vlinderstichting en Stichting Groenkeur willen graag bermbeheerders in het zonnetje zetten die zich met succes inzetten voor ecologisch bermbeheer. In 2020 werd André Kleinwee (gemeente Gouda) gekozen en in 2022 werd Jaap Mekel uitgeroepen tot Bovenstebeste Bermbeheerder.

Uit de kandidaten die door het publiek zijn genomineerd, heeft de jury de vijf meest aansprekende geselecteerd:

• Cris Stroe (medewerker beheer en uitvoering in Kralingen-Crooswijk)In de grote stad zijn er veel belangen en stemmen en dan ecologisch bermbeheer invoeren is een hele opgave. De gemeente wil graag vergroenen en samen met bewoners laten ze zien dat het ook kan.
  • Gemeente Apeldoorn
    Zeer grote gemeente (in oppervlak) die groen hoog in het vaandel heeft staan en graag bijdraagt aan het veelkleurige landschap waarbij de groene kleur de boventoon voert.
  • Jurtko Boerma & Joke Hellenberg-Boerma (akkerbouwbedrijf Elswerd)
    Veel mensen nemen het heft in eigen hand en maaien hun strookje groen plat. Deze akkerbouwers laten zien dat het ook anders kan. Ruimte laten voor de natuur en hier een handje bij helpen.
  • Gemeente Leudal
    Op vele manieren probeert de gemeente bewoners en bedrijven mee te krijgen in het beleid om de natuur in de gemeente weer ruimte te geven en bermen daarbij in te zetten.
  • Maaiteam gemeente Leeuwarden
    De gemeente Leeuwarden is al jaren bezig om de biodiversiteit in bermen, grasvelden te verhogen. Niet alleen voor de flora maar ook voor de fauna. Bermen worden gezien als onderdeel van een groter geheel.

Geen kandidaat, maar wel veel genomineerd, is Heidi van Noort, gemeenteraadslid in Voorne aan Zee. Zij is geen beheerder zoals bedoeld in deze verkiezingen, maar zet zich al jaren met hart en ziel en met succes in voor de bermen en andere natuur in Hellevoetsluis.

De kandidaten worden gepresenteerd op deze website. Van 1 tot 21 juni kun je je stem uitbrengen op je favoriet. Daarna is bekend wie de Bovenste Beste Bermbeheerder 2024 is. De prijs wordt uitgereikt op 28 juni.

Stem!

2024 BovensteBesteBermbeheerder