Libellenseizoen echt begonnen

zaterdag 2 mei 2015

Na de eerste vuurjuffers die een week of vier geleden uit hun larvenhuidje kropen zijn er inmiddels al heel veel soorten libellen te zien. Niet alleen juffertjes, die er altijd eerder bij zijn, maar ook grotere soorten zijn al actief.

Nog steeds zijn de juffertjes het best vertegenwoordigd en met name vuurjuffer is de meest gemelde libel de laatste weken op Waarneming en Telmee. Er zijn al meldingen uit vrijwel het hele land, hoewel het uiterste noorden er wat bekaaid afkomt, maar in de open kleigebieden van Friesland en Groningen is deze soort altijd al schaars. Van de andere juffers waren de winterjuffers natuurlijk al langer actief, want deze hadden als libel de winter doorgebracht en worden direct bij het warmer worden actief. Na de vuurjuffer verschenen maanwaterjuffer, tengere grasjuffer, variabele waterjuffer, lantaarntje, watersnuffel, grote roodoogjuffer en afgelopen vrijdag ook de weidebeekjuffer. Er was al wel op 15 april een melding van een jonge azuurwaterjuffer, maar deze vloog snel de bomen in en er kon geen foto van gemaakt worden.

Van de grotere libellen was de noordse witsnuitlibel er het eerste bij op 9 april. Deze soort, die is gebonden aan vennen in heidegebieden, werd vanaf 15 april veel meer waargenomen en soms met tientallen bijeen. Ook de smaragdlibel was vanaf half april actief en verspreid over het land werden de jonge exemplaren doorgegeven. Deze jonge smaragdlibellen zijn vrij bruin van kleur. Als ze geslachtsrijp worden veranderd de kleur in schitterend metallic groen en ook de ogen worden felgroen. Ook glassnijder, viervlek en platbuik zijn verschenen en vooral viervlekken worden al weer met tientallen bij elkaar gezien.

Vuurjuffer