Opvallende toename van het bosbesbruintje

dinsdag 29 juni 2010

Sinds ruim een week worden er op diverse plaatsen in Nederland grote aantallen bosbesbruintjes (Macaria brunneata) waargenomen. Al gedurende de twee voorgaande jaren, vooral in het jaar 2009, werd dit bruin-oranje vlindertje in toenemende mate gemeld. Uit recente meldingen blijkt nu dat de soort ook dit jaar weer talrijk vliegt, mogelijk in nog grotere aantallen dan voorheen!

Niet alleen is de dichtheid op sommige vliegplaatsen heel hoog, maar ook wordt de vlinder opvallend veel op allerlei plekken buiten het normale leefgebied (dennen- en berkenbossen met bosbes, en aangrenzend open terrein) gezien. Ook midden in de stad(!) vliegt het bosbesbruintje talrijk.

Landelijk gezien lijken waarnemingen vooral in het zuidelijke en oostelijk deel van ons land te worden gedaan, onder andere op de Veluwe en direct rondom. Of de toename tot deze gebieden beperkt is of misschien elders ook optreedt is nog niet duidelijk. Vanuit andere gebieden waar deze soort ook van nature voorkomt, zoals in Overijssel en Drenthe, lijken echter tot nu toe geen extra meldingen te zijn binnengekomen.

Mogelijk zag u het bruine vlindertje zelf ook al rondvliegen, maar realiseerde u zich misschien niet dat het hier om dit (dagactieve) nachtvlindertje ging: de manier van vliegen van dit spannertje vertoont voldoende gelijkenis met die van dagvlinders om het voor een kleine dagvlinder aan te zien. Graag zou De Vlinderstichting meer willen weten over de massale toename van deze soort. We zijn blij zijn met de waarnemingen van het bosbesbruintje.

Geef alles wat u ziet door via Telmee.nl of Landkaartje.

Meer informatie over de levenswijze en herkenning van het bosbesbruintje.