Schitterende natuur miljoenenlijntje belicht

vrijdag 22 februari 2013

Er is heel veel mooie natuur te vinden langs de spoorlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul. Van de schitterende koninginnenpage, orchideeën, sprinkhanen en bijzondere bijen tot het onopvallende maar zeldzame bruin dikkopje (een vlinder).

De Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij, Stichting IKL en De Vlinderstichting gaan op een informatie-avond in op die natuur en wat er allemaal op de spoorlijn te zien is. Op deze bijeenkomst krijgt u schitterende beelden te zien van die mooie natuur en krijgt u ook te horen hoe we samen kunnen zorgen dat het nog beter gaat met de natuur daar. We kunnen namelijk mensen gebruiken die de handen uit de mouwen willen steken voor het behoud van de natuur langs het Miljoenenlijntje. Deelnemers aan Groen en Doen gaan daadwerkelijk aan de slag met het onderhoud en herstel van de natuur langs de spoorlijn in een van de mooiste stukjes van ons land. Jong en oud is welkom bij de groene klussen die hier worden uitgevoerd.

Door samen te werken aan het behoud van de veelkleurige natuur, het fraaie landschap, zorgen deze ‘groene aandeelhouders’ dat deze waardevolle zaken niet verloren gaan en iedereen er van kan blijven genieten. Mensen die zelf, in verenigingsverband aan de slag willen via Groen en Doen zijn welkom op 26 februari over de opzet van het werk en de klussen. Op aanstekelijke wijze krijgen belangstellenden een voorproefje van de natuur op en rond het Miljoenenlijntje door presentaties van De Vlinderstichting (met ook informatie van EIS-Nederland en Floron). De stichting IKL gaat in op het onderhoudswerk aan kleine landschapselementen.

De bijeenkomst, dinsdagavond 26 februari begint om 20.00 uur in de Restauratie van Station Simpelveld. In vervolg hierop zal er op zaterdag 9 maart een buitenactiviteit plaatsvinden.

De avond en buitenactiviteit worden verzorgd door de Zuid-Limburgse Stoomtreinmaatschappij (ZLSM), Stichting VeldOnderzoek Flora en Fauna (VOFF) en de stichting Instandhouding Kleine Landschapselementen in Limburg, (IKL). Deelname aan Groen en Doen is kosteloos. Groen en Doen wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken.

beheer GroenEnDoen hellingen Limburg vrijwilligers