Te heet om te slapen? Ga nachtvlinders kijken!

woensdag 3 augustus 2022

Er worden weer warme nachten verwacht en veel mensen hebben moeite om met die hitte in slaap te vallen. Dat is niet erg want dan kun je nu eindelijk eens de vlinderstruiken in de tuin in het donker onderzoeken. En dan is er een flinke kans dat u er diverse nachtvlinders op tegenkomt.

Buxusmot op vlinderstruik De 'beruchte' buxusmot kun je ook op de bloemen te zien krijgen De 'beruchte' buxusmot kun je ook op de bloemen te zien krijgen

We kennen de vlinderstruik vooral van de dagvlinders die er gebruik van maken. Ook tijdens de tuinvlindertelling van half juli werden er vooral veel dagpauwogen, atalanta’s en koolwitjes op gezien. Maar ook ’s avonds is de vlinderstruik in trek. Zeker op warme nachten kun je soms vijf, maar soms nog veel meer nachtvlinders te zien krijgen. Ga, ongeveer een uur na zonsondergang, dus dat is nu zo rond half elf, met een zaklamp de tuin in en schijn voorzichtig langs de bloemen van de vlinderstruik of andere bloeiende planten in je tuin. Soms zie je er direct al vlinders op, maar soms zie je alleen kleine rode lichtjes. De ogen van veel nachtvlinders reflecteren het licht van de zaklamp en als u het aantal lichtjes deelt door twee weet u hoeveel nachtvlinders er in uw struik zitten. Rustig dichterbij gekomen kunt u dan kijken of u de vlinders ook kunt herkennen. Er zijn vele tientallen soorten die op dit moment gebruik maken van de bloemen in onze tuin als energiebron.

Witstipgrasuil, geoogde worteluil, windevedermot en perzikkruiduil op vlinderstruik Witstipgrasuil, geoogde worteluil, windevedermot en perzikkruiduil op vlinderstruik Witstipgrasuil, geoogde worteluil, windevedermot en perzikkruiduil op vlinderstruik

Er zijn twee motten die zeer algemeen zijn, overal voorkomen en een duidelijke voorkeur hebben voor de vlinderstruiken in de tuin en dus een grote trefkans hebben. De gamma-uil (zie leadfoto) is daar een van. Deze is zowel overdag als ’s nachts actief en is een enorm drukke vlieger, die meestal druk fladderend voor de bloemen met zijn roltong de nectar verzameld. De vleugels gaan niet zo snel als die van de kolibrievlinder, die daarmee echt stil staat voor de bloem, maar rustig zitten is er bij de gamma-uil niet bij. Dat geldt wel voor de andere veel voorkomende nachtvlinder momenteel, de huismoeder. Dit is een grote vlinder die vrij langwerpig overkomt. De kleur is enorm variabel en kan van effen lichtbruin, via donkerder en bontere kleuren tot bijna zwart zijn. De huismoeder heeft een opvallend driehoekig snuitje en de grootte verklapt ook al veel.

Ga vannacht of een van de komende nachten maar eens op onderzoek in uw tuin en kijk welke nachtvlinders er bij u te zien zijn. Geeft de waarnemingen door via Waarneming of Telmee, dan worden ze opgenomen in de NDFF, de Nationale Databank Flora en Fauna en kunnen ze worden gebruikt voor onderzoek en bescherming.

De meeste nachtvlinders leiden een verborgen leven. Er zijn echter een paar manieren om ze toch te zien te krijgen. Voor de ene moet u de keuken in, voor een andere moeten de lakens uit de kast gehaald worden. De verschillende methoden geven niet dezelfde resultaten. Sommige vlinders worden meer aangetrokken door zoetigheid dan door licht en andersom.

Nachtvlinders lokken en bekijken