Tien tips om de natuur in te gaan

maandag 16 maart 2020

Door de maatregelen om verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan worden we uit onze routine gehaald. Velen gaan niet meer naar werk, activiteiten worden afgelast en kinderen gaan niet naar school. Veel mensen maken zich zorgen en raken aan huis gekluisterd. Trek vooral de natuur in en geniet van de ontluikende lente. Hieronder geven wij tien tips om de tijd door te komen!

Mocht je milde klachten ervaren, volg dan het protocol van het RIVM en blijf vooral binnen.

1. Fiets of wandel en proef de lente

De lente is echt bezig met haar intrede. Verschillende bloemen bloeien, boomknoppen komen uit en de eerste vlinders vliegen al rond. Vogels zingen hun prachtige melodieën om vrouwtjes het hof te maken. Ga daarom lekker fietsen en/of wandelen in je eigen omgeving en proef de lente! Kijk vooral ook eens naar de wilde eenden en geef waarnemingen van kuikentjes door voor het onderzoek in het kader van het Jaar van de Wilde Eend!

2. Sporen speuren

Met de vochtige grond is het in veel gebieden een geweldige tijd om sporen van verschillende dieren te zoeken. Heb jij al de croissantvorm van het voorvoetkussen in een spoor van een marterachtige goed bekeken? En welke dieren kun jij ontdekken aan de rand van een waterplas midden op een bospad? Handige hulpstukken bij het spoorzoeken zijn een meetlatje, een fotocamera en een naslagwerk zoals Het Prentenboek van René Nauta en Aaldrik Pot en de Veldgids Diersporen Europa van Annemarie van Diepenbeek.

Al je waarnemingen kun je doorgeven via Telmee, Waarneming.nl of Tuintelling.nl, daarmee help je ook de kennis over de natuur te vergroten!

3. Vlieg achter de vlinders aan

Bij vlinders wordt deze week een enorme vlucht aan citroenvlinders verwacht. Groot, felgeel, opvallend en niet te verwarren met een ander. Ook boomblauwtjes en overwinteraars als atalanta en kleine vos kunnen worden gezien. Let op de gehakkelde aurelia, die vaak ook vroeg tevoorschijn komt. Het is belangrijk om waarnemingen door te geven! Op die manier houden we een vinger aan de pols bij de vlinders.

Bekijk hier hoe je je vlinder kan melden

natuurgebieden vlinders Voorjaar wandelen