Tweede ronde vlinderlente

dinsdag 22 mei 2012

Na het prachtige begin van de lente in maart viel het voor de vlinderaars niet mee in april en mei. De kou en regen maakten het er niet makkelijker op om vlinders te zien, al leken de vlinders er zelf niet zo heel veel last van te hebben. Maar inmiddels krijgen de lentevlinders nu toch nog een herkansing.

Enkele opvallende dingen om op te letten:

• De oranjetipjes vliegen nog steeds. Het blijven heerlijke lentebodes, ook voor deze tweede ronde.
  • De eerste nakomelingen van de bont zandoogjes die eind maart gingen vliegen, komen nu uit de pop. Er zijn dus ineens weer verse bont zandoogjes.
  • Het landkaartje was laat dit jaar, maar inmiddels vliegt het volop.
  • De hooibeestjes vliegen. Soms verwarren onervaren waarnemers ze met het bruin of oranje zandoogje, maar die zijn groter en vliegen pas over een maand.
  • De bruin blauwtjes en de icarusblauwtjes komen uit de pop. Ze nemen het stokje over van het boomblauwtje, dat de afgelopen weken eigenlijk het enige blauwtje was dat je kon zien.
  • Er zijn ook al een aantal zeldzame soorten te zien: de bruine vuurvlinder en het bont dikkopje.

Hadden we dus vorig jaar, met zijn warme voorjaar, de junidip al eind mei, dit jaar is daar nog geen sprake van. Veel soorten beginnen nog maar net en zullen de komende weken de wegbermen en hooilanden bevolken. Een tweede vlinderlente.

Ga er dus op uit en geniet van de vlinders dit pinksterweekend. En vergeet niet ze aan De Vlinderstichting door te geven op Landkaartje, Telmee of Waarneming.nl.

blauwtjes Landkaartje Voorjaar waarnemingen