Unieke Nederlandse Vlinderkas in Vierlingsbeek geopend door Lodewijk Hoekstra

maandag 22 juni 2015

In Nederland zijn diverse vlinderkassen te vinden, bijna altijd met tropische vlinders. In Vierlingsbeek is vandaag een uniek project geopend: de Nederlandse Vlinderkas. In deze kleinschalige kas zijn uitsluitend inheemse vlinders en hun voedselplanten te vinden.

Na de officiële opening van de kas door Jan Thomassen en Titia Wolterbeek, directeur van respectievelijk Vivara en De Vlinderstichting, lieten kinderen rupsen en vlinders, zoals het groot koolwitje, vrij in de kas. Dat deden ze samen met Lodewijk Hoekstra, bekend van de programma's Eigen Huis & Tuin en Green-Kids en sinds kort ambassadeur van De Vlinderstichting.

Natuurtuin

Titia Wolterbeek: 'In de kas kunnen de vlinders alles vinden wat ze nodig hebben. De Vlinderstichting en Vivara werken al jaren samen. Het is goed dat we met deze kas gezamenlijk aandacht vragen voor Nederlandse vlindersoorten. Natuurlijk zijn tropische soorten vaak groter en spectaculair gekleurd, maar onze eigen soorten zijn ook prachtig. In deze kas kan iedereen ze altijd van dichtbij bekijken en van ze genieten!'

Ook Lodewijk Hoekstra is blij met dit initiatief: “Vlinders zijn zo mooi, het is fascinerend om te zien hoe de natuur werkt. Er valt zoveel te ontdekken! Dat kun je in deze kas heel goed laten zien. En ik vind het heel belangrijk dat mensen weten wat ze zelf kunnen doen voor vlinders, bijvoorbeeld in hun eigen tuin. Vlinders hebben onze hulp heel hard nodig!”

Jan Thomassen vindt de Vlinderkas een aanwinst voor de Natuurtuin. 'Dit initiatief in samenwerking met De Vlinderstichting zorgt er voor dat we het hele jaar door Nederlandse vlinders kunnen kijken!”

De Vlinderkas is een onderdeel van de Vivara Natuurtuin in Vierlingsbeek. Deze tuin is donderdag en vrijdag vrij geopend voor publiek van 09.00 tot 17.00 uur. Bezoekers kunnen informatie inwinnen over het inrichten van een diervriendelijke tuin bij het bezoekerscentrum van Vivara en een wandeling maken door de Natuurtuin.

LodewijkHoekstra Vivara