Veel waarnemingen van de zeldzame doodshoofdvlinder in 2020

dinsdag 20 oktober 2020

De Vlinderstichting krijgt de laatste weken veel waarnemingen binnen van de doodshoofdvlinder. Deze grote indrukwekkende nachtvlinder, die bijennesten binnendringt op zoek naar honing, is zeldzaam in Nederland.

De doodshoofdvlinder werd vooral bekend werd dankzij de film the Silence of the Lambs. De vlinder heet zo omdat hij op zijn lijf duidelijke vlek heeft die veel  op een doodshoofd lijkt. En hij kan nog iets bijzonders: als hij zich bedreigd voelt maakt de vlinder een hoorbaar piepend geluid.

Met de wind mee?

Ieder jaar komen er wel een paar waarnemingen van deze vlinder binnen. Maar in 2020 zijn het er veel meer dan normaal. Hoe dat komt is nog onduidelijk. Het zou kunnen dat de windrichting een rol heeft gespeeld. Doodshoofdvlinders vliegen namelijk in de zomer vanuit Zuid-Europa naar Nederland.

Mummies

Doodshoofdvlinders worden in Nederland vooral waargenomen als ze al dood zijn. Ze zijn namelijk in staat bijennesten binnen te dringen. Daar snoepen ze van de honing. Bijen kunnen de vlinder niet doden, omdat de doodshoofdvlinder exact tussen twee raten past. De bijen kunnen zijn kwetsbare buik bereiken. In bijenkasten worden ze vaak wel gedood, omdat de raten daarin verder uit elkaar staan. Imkers vinden dus soms dode, in bijenwas gemummificeerde vlinders in hun kasten.

Piepende vlinders

Hoe de vlinder het geluid kon maken, was lange tijd onduidelijk. De meeste insecten die geluid maken doen dat door vleugels of poten tegen elkaar te wrijven (zoals krekels). Maar wetenschappers hebben nu het antwoord gevonden: een tweedelig, accordeonachtig systeem in de monddelen van de vlinder dat heel snel beweegt zorgt voor het geluid.

Berucht

De film 'the silence of the Lambs' heeft ze misschien een wat negatief imago gegeven, dat ze zeker niet verdienen! Net als de kolibrievlinder is ook de doodshoofsvlinder een sterke nachtvlinder die lange afstanden kan vliegen en die we steeds vaker in ons land zien.

2020 Doodshoofdvlinder waarnemingen