Vlinderwerkgroep Nederweert genomineerd voor ‘Inspiratieprijs 2017‘

donderdag 12 oktober 2017

Het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg kent de ‘Inspiratieprijs 2017‘ toe aan bijzondere projecten op het gebied van natuurbehoud in de provincie. Vlinderwerkgroep Nederweert is één van de twaalf genomineerden. Deze Vlinderwerkgroep Nederweert houdt zich specifiek zich met het bont dikkopje, het spiegeldikkopje en de kleine ijsvogelvlinder.

Speciaal voor vlinders

Harrie Vossen heeft de Vlinderwerkgroep Nederweert in 2003 opgericht toen hij starte als Vlinderwacht in het Weerterbos. “Toen waren er in Nederweert wel mensen bezig met weidevogels, roofvogels en noem maar op, maar niemand die zich specifiek met vlinders bezig hield“.

Fantastische resultaten

De Vlinderwerkgroep Nederweert houdt zich specifiek zich met het bont dikkopje, het spiegeldikkopje en de kleine ijsvogelvlinder. “We maken corridors vrij en bosranden open om de juist vegetatie de ruimte te geven. Daarnaast verbinden we de gebieden met elkaar. In het gebied is een grote groep die zich bezig houdt met het tellen van de vlinders“. De IVN-vuttersgroep doet vooral de nazorg. “Het is prachtig om te zien wat voor fantastische resultaten we de laatste jaren boeken. Van een paar honderd tot wel een paar duizend vlinders” aldus een enthousiastst Harry.

Inspiratiebron

Uit maar liefst 40 projecten, is een shortlist van 12 genomineerden geselecteerd. Via een verkiezing in dagblad De Limburger zijn de publiekslievelingen naar boven komen drijven. De jury heeft inmiddels een finalelijst gemaakt. De genomineerde natuurprojecten zijn verdeeld over heel Limburg en werken met deskundige en inspirerende kartrekkers. Ze vormen zonder uitzondering een inspiratiebron voor landschapsbeheer en natuurbehoud, óók buiten de eigen streek.

De voorzitter van het Cultuurfonds Limburg, commissaris van de Koning, Th.J.F.M. Bovens, reikt op 2 november 2017 de prijzen uit in de Feestzaal van het Gouvernement in Maastricht.

BontDikkopje KleineIJsvogelvlinder Limburg PrinsBernhardCultuurfonds Spiegeldikkopje Vlinderwerkgroepen vrijwilligers