Vluchtelingen helpen vlinders in natuur

zondag 19 november 2017

Vluchtelingen bereiden samen met de Vlinderstichting een bos in Brabant voor op de komst van de zeldzame kleine ijsvogelvlinder. Door dit vrijwilligerswerk leveren ze een belangrijke bijdrage aan de terugkeer van de ijsvogelvlinder in Nederland.

Samenwerken voor natuur

Jolan van Herwaarden van Natuurwerkgroep Liempde en Gerdien Bos-Groenendijk van Vlinderstichting vertellen de vluchtelingen over de vlinders. Foto: Jesper Buursink Jolan van Herwaarden van Natuurwerkgroep Liempde en Gerdien Bos-Groenendijk van Vlinderstichting vertellen de vluchtelingen over de vlinders. Foto: Jesper Buursink Jolan van Herwaarden van Natuurwerkgroep Liempde en Gerdien Bos-Groenendijk van Vlinderstichting vertellen de vluchtelingen over de vlinders. Foto: Jesper Buursink

Vluchtelingen van de asielzoekerscentrum (AZC) Oisterwijk zijn in samenwerking met de Natuurwerkgroep Liempde en De Vlinderstichting een klein bos bij Liempde aan het voorbereiden op de komst van de vlinder door bomen weg te hakken en zo inhammen te creëren. De vluchtelingen uit het AZC geven aan dat ze graag iets zinnigs en plezierigs doen in afwachting van hun verblijfsstatus en tegelijkertijd helpen deze activiteiten hen om te wennen aan onze samenleving. Met name als het gaat om natuurbehoud in Nederland.

Kleine ijsvogelvlinder

De kleine ijsvogelvlinder is een zeldzame vlinder die vliegt van juni tot midden augustus en uitsluitend leeft op kamperfoelie. Vochtige bossen met diepe inhammen hebben zijn voorkeur als leefgebied. Door verdroging en dichtgroeien van de bossen wordt de vlinder steeds minder aangetroffen in Noord-Brabant en Limburg. In een gebied waar de kleine ijsvogelvlinder in de zomer is aangetroffen wordt nu hard gewerkt om de bossen geschikt te maken voor zijn terugkeer.

Jolan van Herwaarden van Natuurwerkgroep Liempde: "Het leukste is om samen te werken aan iets waar je van houdt, want er is soms een enorme afstand tussen mensen. En de natuur kent geen grenzen."

Verslaggever Jesper Buursink van Vroege Vogels helpt mee in het bos bij Liempde.

Beluister de reportage

KleineIJsvogelvlinder NoordBrabant Vluchtelingen vrijwilligers