Waar zijn de koninginnenpages?

maandag 27 juni 2016

Als we kijken naar de aantallen vlinders in de eerste helft van 2016 is er met de koninginnenpage iets bijzonders aan de hand.

Tot een paar jaar geleden was het duidelijk hoe het ging met de koninginnenpage: die ging vooruit. Elk jaar rukte hij weer wat verder naar het noorden op en werden er meer geteld, dit alles onder invloed van stijgende temperaturen. Tot 2010. Vanaf dat jaar zijn de aantallen flink afgenomen. Zozeer dat dit voorjaar er pas een handjevol koninginnenpages zijn gemeld. En zulke lage aantallen hebben we nooit eerder gezien...

Oorzaken

We moeten bekennen dat we nog geen oorzaak weten van deze achteruitgang. Naar deze spectaculaire vlinders wordt vrijwel nergens onderzoek gedaan.

Het zou kunnen dat we het voor dit seizoen deels in het weer moeten zoeken. Zo gaf een snelle analyse al aan dat er een opvallende correlatie lijkt tussen de temperatuur in het voorjaar en de index van de koninginnenpage. Maar dit verklaart niet waarom de soort al sinds 2010 achteruitging. We zullen ook eens kijken naar het effect van de warme najaren van de laatste jaren, want wellicht is dat ook van invloed.

Allemaal goed opletten dus! Heeft u een koninginnenpage gezien? Meld het ons via Telmee, Waarneming.nl of Tuintelling.nl.

Koninginnenpage waarnemingen