Wie werkt er mee voor sleedoornpage in Overlangbroek?

donderdag 19 oktober 2017

Op de natuurwerkdag op 4 november zal er ook gewerkt worden voor de sleedoornpage. Help je mee om het leefgebied van deze bijzondere soort te behouden? Geef je dan op.

Sleedoornpage is een zeldzame vlinder in Nederland (foto: Kars Veling) Sleedoornpage is een zeldzame vlinder in Nederland (foto: Kars Veling)

De sleedoornpage is een zeldzame vlinder, die een beperkte verspreiding heeft in Nederland. In Overlangbroek, bij Wijk bij Duurstede, zit een bijzondere populatie in essenhakhout dat wordt beheerd door Staatsbosbeheer. Dat hakhout werd steeds in de winter gekapt en als de essen werden kaal gemaakt werden ook de sleedoorns die er volop tussen staan meegenomen.

Jonge sleedoorns

De eitjes van de sleedoornpage zitten in de winter op die struiken en werden dus ook afgevoerd en gingen verloren. Omdat het een heel groot gebied betreft kon nooit alles worden gekapt en ging het steeds maar om stukjes. Daar verdwenen dan wel de eitjes, maar in het open gekapte stuk konden juist de jonge sleedoorns opkomen en die zijn extra aantrekkelijk voor de sleedoornpage. Dat maakte dat er zich hier een flinke populatie heeft kunnen handhaven.

Overwoekering door bramen

De laatste tijd echter, mede door de essentaksterfte, raakt een deel van de sleedoorn overgroeid door bramen. Daar gaan we op 4 november wat aan doen. In de delen die we aanpakken kunnen dan in de zomer de sleedoorpages weer vliegen en hun eitjes afzetten waar de struiken weer mooi vrij staan.

Datum: Zaterdag 4 november 2017
Start: We starten om 9.00 uur
Einde: We sluiten af met een lekkere kop erwtensoep met roggebrood.
Om 13.30 uur zijn we klaar.

Er is maar plek voor 25 volwassenen en 10 kinderen, van tevoren aanmelden is verplicht!

Direct aanmelden

natuurwerkdag Sleedoornpage vrijwilligers