Zorgt de droogte voor lege herfstasters?

vrijdag 12 augustus 2022

In het najaar, vanaf september is herfstaster een erg aantrekkelijke nectarplant voor vlinders. De vlinders die nog moeten overwinteren, halen daar hun wintervoorraad en ook de vlinders die zich voor de winter nog voortplanten hebben behoefte aan energie. En er bloeit verder niet meer zoveel dan. Maar de aanhoudende droogte kan roet in het eten gooien. Krijgen we dit jaar lege herfstasters?

Als we kijken naar vier van die brandnetelvlinders dan zien we dat drie daarvan, de dagpauwoog, de kleine vos en de gehakkelde aurelia er dit jaar veel waren in de zomergeneratie. In de grafieken van het meetnet vlinders zien we de blauwe lijn van dit jaar flink boven de groene (2012-2021) en de rode (1990 – 2011) uitsteken. Bij het landkaartje zien we de blauwe lijn i het voorjaar flink onder de andere liggen en in de tweede, de zomergeneratie, ligt de piek vergelijkbaar met de periode 2012-2021.

Dagpauwogen en kleine vossen op herfstaster
Dagpauwoog en kleine vos, resultaten meetnet vlinders tot 10-8-2022

Herfstaster is een echte nectarkroeg en vooral in trek bij de mobiele en opportunistische vlinders zoals de koolwitjes en de brandnetelvlinders zoals dagpauwoog, kleine vos, gehakkelde aurelia, landkaartje en atalanta. Deze kun je er soms met tientallen bij elkaar op te zien krijgen. Het is de vraag of en hoeveel er dit jaar te zien zullen zijn.

Gehakkelde aurelia en landkaartje, resultaten meetnet vlinders tot 10-8-2022

De zomervlinders zijn inmiddels allemaal verdwenen en dat zien we ook op de vlinderstruiken in de tuin waarop momenteel maar zelden een van deze vlinders te zien is. Maar als het goed is komen ze nog wel, want bij alle vier de soorten zie je in de groene en rode lijn weer een piekje in het najaar. Het is de vraag of dat ook dit jaar het geval zal zijn. Ze hebben een prima zomergeneratie gehad, die vast veel eitjes heeft kunnen afzetten, want het was prima ‘vliegweer’ in de zomer. Maar of de rupsen die nu aanwezig zijn het zullen redden is niet zeker. De aanhoudende droogte zal zeker impact hebben op de kwaliteit van de waardplant, in dit geval brandnetel. Op verdroogde en verlepte brandnetel zullen veel minder rupsen overleven dan op lekkere stevige groene. Er komen ook al berichten bij De Vlinderstichting binnen van waarnemers die veel eitjes hebben zien afzetten, maar die daar nauwelijks rupsen terug kunnen vinden. Misschien zullen we dus prachtige borders met herfstaster krijgen, maar zonder vlinders. De tijd zal het leren.

Dagpauwoog droogte GehakkeldeAurelia Herfstaster KarsVeling KleineVos Landkaartje MeetnetVlinders