Titia blogt

Titia Wolterbeek is sinds 2011 directeur van De Vlinderstichting. Ze is begonnen als hoofd van de afdeling Communicatie & Educatie en later toegetreden tot het managementteam. Haar droom: "Dat ieder mens in Nederland zich verantwoordelijk voelt voor een vlinder, een andere soort of een stukje natuur in zijn omgeving. We proberen steeds momenten te creëren dat mensen gegrepen worden door de natuur: op school, via acties, via de media. Van wetenschappelijk onderwijs tot kleuterlespakketten, en alles daar tussen."

Een week bij De Vlinderstichting

november 2017

Donderdag 16 november

Lekker op de fiets naar het kantoor van Wetlands International in Ede, voor de vergadering van IUCN waar we lid van zijn. Thema: wat is er zo groen aan het regeerakkoord, en wat betekent dat voor ons? En natuurlijk gaat het over de insectensterfte en de bijeenkomst rond het Deltaplan Biodiversiteitsherstel volgende week.

’s Avonds bij mijn koorrepetitie – die ik alleen bij hoge uitzondering oversla – spreek ik nog even met Marcel Dicke van WUR Entomologie over de insectensterfte en de parallel die we meten bij de vlinders. Het ‘gonst’ van de aandacht voor insecten ;).

Vrijdag 17 november

Vrijdag loop ik langs een stukje gracht bij de Daalsesingel in Utrecht – vrijwilligers zijn net bezig met bollen te planten in een mooi stukje ruige berm – naar het O-Café waar we met het bestuur van de Stichting NDFF en vertegenwoordigers van de provincies een verkennend gesprek hebben over de toekomst van de Nationale Databank Flora en Fauna, en daarmee dus over de ontsluiting van biodiversiteitsdata. Ik breng een idee in dat gisteren spontaan opkwam: een Digitale Bosatlas van de Nederlandse biodiversiteit.

Zaterdag 18 november

Voor mij een memorabele dag want mijn dochter is vandaag 18 geworden. Een mijlpaal! Op de radio hoor ik reclame voor Otto Marseus van Schrieck in het Rijksmuseum Twenthe in Enschede. Een prachtige tentoonstelling weet ik, ik heb hem zelf vorige week mogen openen. Wanneer je de zaal binnenkomt spatten de vlinders ervan af. Heel bijzonder idee dat ook in 1650 mensen echte aandacht hadden voor dagpauwogen, atalanta’s en ons eigen groot koolwitje en daar bovendien nog prachtige schilderijen mee maakten. Voor ons is het daarmee ook een mini-inventarisatie van de vlinder-fauna die toen rondvloog. Een echte aanrader!

Zondag 19 november

Vroege Vogels-dag. Ik val om kwart over negen middenin de reportage over vluchtelingen van het AZC Oisterwijk die op initiatief van De Vlinderstichting in samenwerking met Natuurwerkgroep Liempde aan het werk zijn geweest voor de kleine ijsvogelvlinder. Die heeft – net als heel veel andere dieren en planten – baat bij gevarieerde bosranden. Mijn collega Gerdien Bos vertelt aan alle luisteraars van Vroege Vogels (dat zijn er veel) over hoe dat precies zit. Leuk om mee wakker te worden!

’s Middags met familiebezoek langs een van mijn favoriete wandelpaden in Wageningen gelopen: het Bergpad, naar het Arboretum Belmonte. Afwisselend stralende zon en regen en prachtige wolkenluchten boven de Rijn.

Maandag 20 november

Maandagochtend begint met een artikel van Joop Bouma in Trouw. Mooi verhaal geworden, ook goed dat hij nog weer even de kritiek op het insectenonderzoek in Duitsland een plaats geeft. Woensdag was hij bij ons en hebben we hem overladen met informatie over wat wij allemaal weten, meten en doen met en voor de vlinders en andere insecten. Altijd weer spannend wat een journalist daar dan van maakt… Leuk dat de argusvlinder er extra groot bij is gezet: die is toch het symbool van de achteruitgang van insecten in het boerenland.

Eind van de ochtend een afspraak met Hester Maij van Overijssel, ik vraag haar onder andere om in het bestuurlijk overleg van de ‘groene gedeputeerden’ ook neer te leggen hoe provincies zich in gaan zetten voor biodiversiteitsherstel. En aansluitend door naar Landgoed Oostbroek waar we als bestuur Stichting Tijdelijke Natuur vergaderen. De gedragscode kan elk moment goedgekeurd worden…

Dinsdag 21 november

Dinsdag eerst een afspraak met collega Chris van Swaay en onderzoekers van Wageningen Environmental Research (voorheen Alterra). Dit naar aanleiding van de Helpdeskvraag die Carola Schouten had aangekondigd in haar Kamerbrief over de insectensterfte. Goed dat de onderzoekers ons hiervoor weten te vinden. Over hoe het met de insecten in Nederland gaat zijn geen harde cijfers, dankzij onze 1000 vrijwillige tellers wel over de trends bij vlinders. Uitermate waardevolle informatie!

‘s Middags is de bijeenkomst van wetenschappers, boeren, bedrijfsleven en natuurbeschermers over het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Een positieve bijeenkomst, iedereen voelt de noodzaak om nu echt wat te gaan doen. Tijdens de terugweg belt Joop Bouma, en ’s avonds staat er al een bericht online bij Trouw. Fijn dat de media ook over een besloten bijeenkomst willen berichten!

Woensdag 22 november

Woensdag overleg met mijn collega Anthonie Stip over zijn tijdelijke detachering bij het Wereld Natuur Fonds. Hij helpt mee bij de pilots van de Biodiversiteitsmonitor die Friesland Campina, de Rabobank en het WNF hebben ontwikkeld. Hij werkt veel samen met boeren, Boerennatuur en met LTO: onlangs heeft hij met hen nog afspraken gemaakt over het bermenbeheer.

’s Middags contact met Sander Turnhout, onze steun en toeverlaat van SoortenNL waar ik sinds dit jaar voorzitter van ben, onder andere over de motie van Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot. Hij heeft veel aandacht voor hoe we Nederland natuurinclusiever kunnen maken. Eind van de middag komt het bericht binnen dat de Gedragscode Tijdelijke Natuur is goedgekeurd. Weer een mijlpaal!