Week 26

Ook in mijn eigen tuin heb ik een paar keer een koninginnenpage gezien. Vooral op de vlinderstruik: een fantastische kroeg voor dorstige vlinders. Die dorst in combinatie met de grote hoeveelheid nectar van de vlinderstruik maakt dat hij bij een bezoek lang blijft zitten en je zelfs de tijd geeft om naar binnen te hollen en een camera te zoeken om dit bijzondere moment vast te leggen.

Bij ons op de dijk groeit veel wilde peen, de waardplant van de koninginnenpage. Helaas heb ik daar nooit de prachtige rupsen op aangetroffen. Want de vlinder is prachtig, maar de rups is wellicht nog een groter juweeltje!

Week 25

Een aantal jaren geleden namen we wanneer we als Vlinderstichting ergens op een markt of beurs stonden, vaak een wie-is-wie-spel mee. Een bord met vlindernamen, een set losse fotokaartjes en eventueel een zoekkaart voor als je er niet uitkwam. Wat mij daarbij diverse keren verbaasde was dat mensen - ook met zoekkaart - de koninginnenpage er niet direct uithaalden. De vorm en het vlekkenpatroon leken mij toch overduidelijk. Maar het verschil in kleur – op de foto leek hij bijna wit, de getekende vlinder op de zoekkaart was meer geel – maakte dat mensen hem niet herkenden. Zo blijkt ieder weer op andere dingen te letten!

Week 24

Voor mij is de koninginnenpage nog altijd vooral een soort van Zuid-Limburg. Op de Sint-Pietersberg, bij het stationnetje van Simpelveld, langsvliegend op de helling bij Eijs, altijd met warm weer in een mooie omgeving. Mijn eerste zag ik bij Colmont, toen we op zoek waren naar het zeldzame bruin dikkopje. Met nog weinig vlinderervaring vroeg ik nog of het geen koningspage kon zijn: hij was zo bleek. Dan is het fijn om een ervaren vlinderaar in de buurt te hebben die niet twijfelde. Zo leerde ik bovendien dat de kans dat je een vlinder ziet die er normaal niet voorkomt, heel klein is. Die inperking maakt het op naam brengen van vlinders een stuk simpeler!

Week 23

Dit jaar zag ik mijn eerste koninginnenpage zowaar op (oude) Koninginnedag, net vertrokken op fietsvakantie naar Maastricht. Hij vloog in volle vaart langs, en toch wist ik direct dat het een koninginnenpage was. Het formaat (groot), de kleur (licht met zwarte vlekjes), de snelheid (een goede vlieger), de dag (hij vliegt nu) en de locatie (kan ook in het agrarisch gebied) maakten dat ik het meteen wist. Of wellicht helpt 25 jaar vlinders kijken en daardoor weten dat het eigenlijk niets anders kon zijn toch ook wel een beetje mee. In elk geval maakte hij de tegenwind meer dan goed!