Telling argusvlinder

De argusvlinder was lange tijd een algemene vlindersoort in Nederland. Maar sinds het midden van de jaren 1990 gaat het niet zo goed. De argusvlinder is nu van de zandgronden in Nederland zo goed als verdwenen.

Beschermingsplan

Deze sterke afname is voor De Vlinderstichting reden om een soortbeschermingsplan argusvlinder op te stellen. Hierin brengen we alle bestaande kennis over de soort samen, om zo te achterhalen wat mogelijke oorzaken van de afname in ons land zijn. Ook ontwikkelen we beheermaatregelen die positief uitwerken voor de argusvlinder. En identificeren we kennisleemten over deze mooie vlindersoort.

Download het beschermingplan

Telweekend: 26-29 mei 2023

De argusvlinder was lange tijd een algemene vlindersoort in Nederland. Maar sinds het midden van de jaren 1990 gaat het niet zo goed. De laatste 25 jaar is de stand van de argusvlinder in ons land met maar liefst 98% gekelderd, zo weten we uit het meetnet dagvlinders. Daarom houden De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor de 8e keer het Telweekend Argusvlinder. Overal in het land brengen we in kaart of de argusvlinder nog aanwezig is. De resultaten gebruiken we voor de bescherming.

Lees meer over de vlinder

Hoe kunt u meedoen?

Voorbereidingen

1. Download de app ButterflyCount: in de Playstore (voor Android) of in de App Store (voor iPhone of iPad) en installeer deze op uw telefoon. U herkent deze app aan de paarse kleur en het symbool van een vlinder.
  2. Bekijk de handleiding voor de app ButterflyCount
  3. Kies rechts onderin de optie ‘Menu’ en klik vervolgens op ‘Registreer’. Dit kost minder dan 1 minuut tijd. U hebt daarna een account en wanneer u inlogt met de door u ingevulde gegevens kunt u zoveel tellingen invoeren als u maar wilt.

In het veld

1. Ga naar een locatie bij u in de buurt (liefst één waar u argusvlinders verwacht). Zet op de telefoon of tablet uw internet en GPS aan.
  2. Start een kwartiertelling in de app Butterfly Count. Wandel in rustig tempo en wanneer u een argusvlinder of andere vlinder tegenkomt, voert u deze direct in met de app. De app houdt dat netjes bij.
  3. De app stopt de telling automatisch na 15 minuten en slaat de telling op. U kunt desgewenst een nieuwe kwartiertelling starten op de plek waar u dan bent, of naar een andere locatie gaan en daar een nieuwe kwartiertelling starten. U herhaalt dan stap 3 t/m 5.

Waar kan ik argusvlinders vinden?

Houten hek Krimpenerwaard De argusvlinder houdt van warme, open graslanden. De argusvlinder houdt van warme, open graslanden.

De argusvlinder houdt van warme, open graslanden met veel variatie in vegetatiehoogte. Er moet beschutting aanwezig zijn en ook warme plekken om op te warmen. Dat zijn stukken open grond, molshopen, muurtjes, stenen trappen, houten hekken en dergelijke. Zoek naar dergelijke plekken in uw kilometerhok.

Meer over het leefgebied van de argusvlinder

Waarnemingen doorgeven

Alle waarnemingen die u doorgeeft komen automatisch bij De Vlinderstichting terecht. Na afloop van het telweekend ontvangt u eenmalig een mail met de telresultaten.

Veelgestelde vragen

Voor het vinden van een geschikte tellocatie bij u in de buurt kunt u contact opnemen met De Vlinderstichting. Wij helpen u bij het kiezen van een geschikt kilometerhok.

Daarvoor kunt u de zoekkaart argusvlinder downloaden. Dat is een handig hulpmiddel bij de telling.

Het verschil tussen man en vrouw argusvlinder wordt uitgelegd in de zoekkaart. In het veld zijn de verschillen goed zichtbaar. Het is echter geen probleem wanneer u bij de telling alleen een totaal aantal argusvlinders doorgeeft.

Daarmee krijgen wij een beter beeld van de huidige verspreiding van de argusvlinder in Nederland. Dat helpt ons om de argusvlinder beter en gerichter te beschermen. Met uw deelname aan het telweekend draagt u dus bij aan de bescherming van de argusvlinder.