Bescherming Sleedoornpage

Eitjes tellen

Omdat de vlinders zo verborgen leven, kan de sleedoornpage het best worden geteld door de eitjes te zoeken. Die zijn het best te vinden in de winter als de blaadjes van de struiken zijn.

Wilt u meehelpen met tellen? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Mijn gegevens

Achteruitgang 90%

De sleedoornpage stelt bepaalde eisen aan zijn leefomgeving. Zo legt het vrouwtje haar eitjes uitsluitend op sleedoornstruiken. Het liefst op jonge uitlopers: daar kunnen de rupsen van eten. In de natuur gaat deze verjonging vanzelf, door vraat van bijvoorbeeld koeien en schapen. Maar tegenwoordig hebben de struiken (en de vlinders) onze hulp nodig.

Wat doet De Vlinderstichting?

De oorzaak van de achteruitgang tot de jaren tachtig van de vorige eeuw is hoofdzakelijk het verdwijnen van het kleinschalige cultuurlandschap met haar (sleedoorn)hagen. Dat de vlinders daarna nog op veel plaatsen is verdwenen, komt veelal door veroudering van sleedoornstruweel en het verwijderen of te rigoureus snoeien van sleedoorns. Ook een gebrek aan nectarplanten in de buurt van de sleedoorns is ongunstig.

• Sleedoornstruwelen die te oud zijn geworden en weinig jonge uitlopers hebben moeten gefaseerd worden teruggezet, waarbij de oudste sleedoorns gespaard moeten worden omdat ze in het voorjaar waardevol zijn als nectarplant voor insecten.
  • Waar ‘verbraming’ optreedt en de sleedoorns gespaard moeten worden, zullen de braamstruiken rigoureus inclusief wortelstokken verwijderd moeten worden. Vaak zal dan ook aanplant van jonge sleedoorns nodig zijn. Indien mogelijk is een gefaseerde aanpak aan te bevelen.
  • Als er sleedoornstruiken bij beheer zullen sneuvelen worden ze voor die tijd afgezocht op eitjes. De takken met de aangetroffen eitjes worden dan afgeknipt en overgezet op geschikte struiken in de buurt die blijven staan.