Solitaire bijen

Er zijn meer dan 300 soorten solitaire bijen. Solitaire bijen zijn soms nauwelijks herkenbaar als bij. De grootte van de soorten verschilt enorm: van enkele millimeters tot ongeveer anderhalve centimeter.

Vosje

Door de flinke beharing en het brede lichaam lijkt het vosje wat op een hommel. Het is echter een solitair levende bij. De rode kleur lijkt op dat van de vos. De poten zijn diepzwart. Het mannetje is veel slanker, heeft alleen een rode rug en is verder een beetje goudkleurig.

maart – mei

Grote wolbij

Het achterlijf van de grote wolbij heeft gele vlekken en dat van het mannetje is uitgerust met een paar scherpe doorns. Hij is een vechtersbaasje en probeert zijn territorium vrij te houdenvan mannelijke soortgenoten. Het mannetje grote wolbij  is ca. 17 milimeter en daarmee een paar millimeter groter dan het vrouwtje.

eind juni – augustus

Gewone slobkousbij

De gewone slobkousbij heeft een grote voorkeur voor natte gebieden en is specifiek gericht op de grote wederik. Het vrouwtje foerageert alleen daarop voor stuifmeel. De plant die aan de waterkanten groeit produceert geen nectar. Voor die voedselbron is deze bij aangewezen op bijvoorbeeld kattenstaarten.

juni - september

Grote zijdebij

De zijdebij is een voorjaarssoort die een voorkeur heeft voor bloeiende wilgen. In veel opzichten lijkt de soort op de honingbij, maar is wat kleiner. Belangrijk verschil is ook dat het vrouwtje de nectar in haar krop verzamelt en zo naar haar nest vervoert.

maart – mei

Rosse metselbij

De rosse metselbij maakt graag gebruik van de nestgelegenheden die wij aanbieden in de bijenhotels. Ze komen er soms massaal voor en blijven hun geboorteplek vaak generatie op generatie trouw. De mannetjes verschijnen het eerst uit de nestgangen, een paar dagen later de vrouwtjes.

maart - juni

Lezen over bijen

Handboek voor bijenfans

Waarom zou je fan worden van de bij? Dit Handboek laat in prachtige illustraties en verhalen zien dat de bij een absolute kampioen is. Niets of niemand brengt zoveel leven, kleur en smaak in de wereld als deze kleine krachtpatser. En dan hebben we het niet alleen over die pot met heerlijke honing. Door haar verrassende samenwerking met de bloemen vormt de bij een onmisbare schakel in al wat leeft.

Zoekkaart bijen en hommels

De meest voorkomende bijen en hommels in de tuin. Deze kaart helpt je om ze te herkennen. Wil je meer weten over bijen? Ga dan naar de website van EIS Kenniscentrum Insecten.

Meer weten over bijen