Idylle

Een kleurrijker Nederland

Meer kleur in het landschap dankzij idylle

Een kleurrijker Nederland, dat is waar De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging aan werken. Met steun van de Nationale Postcodeloterij leggen we tot 2016 bloemrijke plekken, idylles aan. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven.

Bekijk een kaart met alle idylles

Samenwerken

We ondersteunen met de voorbereiding en aanleg van de idylle. Bijvoorbeeld door het bewerken van de grond, aanleveren van zaad en zorgen voor informatieborden voor bezoekers. Dit doen we altijd samen met vrijwilligers, terreinbeheerders en omwonenden. Ook gemeenten, boeren en bedrijven haken aan en krijgen ondersteuning. De lokale partijen beheren de idylles en houden ze in stand.

Tips voor het aanleggen van een idylle

Aanleg en beheer van idylles - brochure

De afgelopen jaren zijn er tientallen idylles aangelegd. Maar waar moet je op letten bij het aanleggen van een idylle? Hoe kan je het beste beheren? Wat ging er goed, en wat ging er mis? En hoe zien de idylles er nu uit? In deze brochure verzamelden we alle opgedane kennis. Natuurlijk voorzien van heel veel kleurrijke foto's.

Lees de brochure

Voor idylles zijn de volgende (flexibele) voorwaarden van toepassing:

• De eigenaar van de grond wil actief meewerken en is op de hoogte van de aanvraag.
  • De locatie voor een idylle is ongeveer 0,5 tot 2 ha (in stedelijk gebied vaak wat kleiner).
  • De locatie is vrij toegankelijk, zodat mensen er van kunnen genieten.
  • We willen duurzaam inzaaien, dus de locatie moet minimaal 5 jaar beschikbaar zijn.
  • Er zijn mensen/organisaties uit de omgeving betrokken bij het ontwerp, voorlichting, onderhoud en/of monitoring.

Idylle aanmelden

Weet je een goede locatie in Zuid-Holland of Noord-Brabant die voldoet aan de voorwaarden? Meld hem dan hier aan om mogelijk als idylle in aanmerking te komen.