Idylle

Een kleurrijker Nederland

Meer kleur in het landschap dankzij idylle

Een kleurrijker Nederland, dat is waar De Vlinderstichting en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging aan werken. Met steun van de Nationale Postcodeloterij hebben we in heel Nederland idylles aangelegd. Plekken vol bloemen. Voor mensen om van te genieten en voor vlinders en bijen om beter te kunnen overleven.

We zijn er trots op dat we met inzet van vrijwilligers, lokale natuurbeschermingsorganisaties, terreineigenaren, gemeenten en bedrijven ons land een beetje bloemrijker hebben kunnen maken. Laat het daarbij niet blijven. Laat het een begin zijn van een aaneenschakeling van bloemrijke plekken waar vlinders, bijen én mensen kunnen genieten.

Idylles in Nederland

Drenthe

Appelscha

Beatrixoord 1
8426 GM Appelscha

Gelderland

Almelo Noord-Oost

Biljoen
Almelo

Noord-Holland

Amsterdam -Science Park

Zelf een idylle aanleggen

Wil je zelf aan de slag met een idylle?

Tips voor het aanleggen van een idylle

Brochure

De afgelopen jaren zijn er tientallen idylles aangelegd. Maar waar moet je op letten bij het aanleggen van een idylle? Wat ging er goed, en wat ging er mis? En hoe zien de idylles er nu uit? In deze brochure verzamelden we alle opgedane kennis.

Lees de brochure

Help mee

Ook meehelpen om vlinders te beschermen? Steun dan het werk van De Vlinderstichting. Met uw hulp kunnen wij zorgen dat bedreigde vlinders niet uitsterven!

Help mee om vlinders te beschermen

Noord-Brabant en Zuid-Holland

Woon je in Noord-Brabant en Zuid-Holland? Dan kun je nog steun aanvragen bij het aanleggen van een idylle.

Voor idylles zijn de volgende (flexibele) voorwaarden van toepassing:

• De eigenaar van de grond wil actief meewerken en is op de hoogte van de aanvraag.
  • De locatie voor een idylle is ongeveer 0,5 tot 2 ha (in stedelijk gebied vaak wat kleiner).
  • De locatie is vrij toegankelijk, zodat mensen er van kunnen genieten.
  • We willen duurzaam inzaaien, dus de locatie moet minimaal 5 jaar beschikbaar zijn.
  • Er zijn mensen/organisaties uit de omgeving betrokken bij het ontwerp, voorlichting, onderhoud en/of monitoring.
Idylle aanmelden

Weet je een goede locatie in Zuid-Holland of Noord-Brabant die voldoet aan de voorwaarden? Meld hem dan hier aan om mogelijk als idylle in aanmerking te komen.