Tips voor het aanleggen van een idylle

Zelf een idylle aanleggen

Wil je ook een bloemenweide aanleggen? Hier zijn 10 tips die kunnen helpen bij een mooie idylle.

1. Betrek de gemeente, vrijwilligers van het IVN, KNNV, vlinderwerkgroep en imkervereniging bij de idylle.
  2. Zorg van te voren dat het beheer goed geregeld is.
  3. Bewerk de grond zorgvuldig voor, maar niet teveel, dat verstoort het bodemleven.
  4. Gebruik goed zaad. Het liefst inheems, meerjarig zaad dat past bij de streek. Zie hier voor goede zaadleveranciers.
  5. Meng meerjarig bloemenzaad met wat eenjarig zaad om ook in het eerste jaar al bloemen te krijgen.
  6. Zorg dat het zaadmengsel past bij de grondsoort (klei, veen, zand etc.)
  7. Zaai bij voorkeur in het najaar. Dat geeft de meeste kans op succes.
  8. Maai de weide één keer per jaar (in het najaar) en voer het maaisel af.
  9. Houd bij welke vlinders en bijen en komen en geef het hier door.
  10. Geniet van de bloemen, vlinders en bijen!

Je eigen idyllische plek

Je kunt ook in je eigen tuin of op het balkon vlinders en bijen helpen. Lok ze met bloemen die veel nectar hebben. Vlinders drinken van de nectar met hun lange tong. Een goede vlindertuin bloeit in verschillende seizoenen en biedt nectar van lente tot herfst. Kies voor vlinder- en bijvriendelijke planten of zaai inheems bloemenzaad.

Bekijk hier een lijst van geschikte planten