Wat heb je nodig?

Een overzicht van alle benodigdheden voor het kweken van koolwitjes in de klas.

Een pakketje met rupsen, poppen en eitjes

Bestellen

Een bak

Een leeg aquarium kan dienstdoen als bak Een leeg aquarium kan dienstdoen als bak

De bak, bijvoorbeeld een aquarium, moet een deksel van vliegengaas hebben. Zo is er voldoende ventilatie en kunnen de rupsen niet ontsnappen. Leg keukenpapier op de bodem van de bak. Dan is de bak makkelijker schoon te maken.

De bak moet minimaal 30x30x45cm groot zijn.

Biologische kool

Een koolplant, of bladeren in een vaas Een koolplant, of bladeren in een vaas

De rupsen van het groot koolwitje eten allerlei soorten kool, zoals spruitkool, bladeren van bloemkool, boerenkool, spitskool en koolzaad. Kleine rupsen eten soms geen harde bladeren dus geef liever geen witte of rode kool. Het is belangrijk dat er geen bestrijdingsmiddelen op de bladeren zitten. Koop dus biologische kool! Mocht u er niet helemaal zeker van zijn of het blad onbespoten is, gebruik dan alleen de binnenste bladeren. Het leukste is natuurlijk om met de kinderen van te voren zelf koolplantjes te kweken.

• Losse koolbladeren moet u elke dag verversen.
  • Planten in pot kunt u vervangen als het blad op is.
  • Bladeren in vaas moet u na enkele dagen verversen.

Suikerwater met spons

Dankzij de spons vallen de vlinders niet in het bakje Dankzij de spons vallen de vlinders niet in het bakje

De vlinders leven van nectar uit bloemen. Kunstnectar kunt u maken door negen delen water in een bakje te doen met één deel suiker of honing. Doe ook een pannenspons in het bakje, of doe er een deksel met gaatjes op. De vlinders kunnen dan droog zitten en met hun roltong toch bij de kunstnectar komen.

Lepel en kwast

Om de rupsen te verplaatsen, kunt u ze met een penseel op een lepel schuiven. Met de vingers oppakken is schadelijk voor rupsen: je knijpt snel te hard.

En verder

Als de dagen kort zijn, denken de rupsen dat de winter nadert. De poppen gaan dan in winterrust en komen niet uit. Jonge rupsjes gaan zelfs dood. In de maanden maart, april en september is daarom een paar uur extra licht (van een lamp) nodig.

Verder is het leuk om de verschillende stadia met een vergrootglas of binoculair te bekijken met de kinderen.

Koolwitjes bestellen

Iedereen kan koolwitjes bestellen. De koolwitjes zijn via De Vlinderstichting verkrijgbaar en worden met de post verstuurd gedurende de periode maart-september. Degene die de bestelling plaatst kan precies aangeven op welke dag het pakket moet aankomen, zodat de rupsen direct verzorgd kunnen worden na verzending.

Bestellen

Koolwitjes in de klas